Gemert haalt uit bij Groene Ster: 1-4

26 februari 2023

Gemert 1 beleefde in het uiterste zuiden van het land een heerlijke zondagmiddag. De ploeg van Reinald Boeren haalde uit met een 1-4 overwinning op Groene Ster. De Limburgers zijn een directe concurrent onderin en dus zijn die drie punten goud waard.

De stemming in het Gemert-kamp was dan ook opgetogen, na afloop van de confrontatie op sportpark Pronsebroek. Zowel Gemert als Groene Ster had de punten bitterhard nodig, ook gezien de andere zondagse uitslagen in de kelder. Gemert blijft weliswaar veertiende, maar kan zich vastklampen aan de derde overwinning in vier duels na de winterstop. Negen punten erbij voor het einde van februari: daar had iedereen in het zwartwit bij de jaarwisseling voor getekend.

Gemert startte zondag zonder Eon Herman, die vanwege een schorsing moest toekijken. Gregory Lammers keerde na blessureleed terug in de basis, waarin ook plekken waren ingeruimd voor Wout Barten en Safa Kizir.

Alle doelpunten in Zuid-Limburg vielen na rust. In de eerste helft hielden de ploegen elkaar redelijk in evenwicht. De eerste minuten waren duidelijk voor de thuisploeg, maar daarna kwam Gemert al snel beter in de wedstrijd. Uitgespeelde kansen waren er weinig, van Gemert noch Groene Ster. Gemert was misschien wat minder de bal, maar deed qua kansen zeker niet onder. De ploeg was dreigend via kopballen van Wout Barten (na een ingooi van Jorn Migchels) en Ralf Kemper (voorzet Jasper Waalkens). De bal werd van de lijn gehaald na een ingestudeerde corner en een inzet van Jasper.

Met de 0-0 bij rust kon het in Heerlerheide nog alle kanten op. Een cruciaal moment deed zich voor toen de kantine nog aan het leegstromen was. Na een paar balomwentelingen in de tweede helft was het al raak. Safa Kizir, zondag als rechtsbuiten geposteerd, produceerde een voorzet, die door Ralf Kemper op waarde werd geschat. De spits schoof de bal tegendraads voorbij de keeper: 0-1.

Een belangrijk moment, want op dat moment werd van de gastheren verwacht dat ze offensiever zouden gaan voetballen. En dat zou ruimte creëren voor de Gemertse aanval. Aldus gebeurde. Gemert bleef verdedigend zowel voor als na rust prima op de been en kon de wedstrijd na de 0-1 definitief naar zich toetrekken. De absolute hoofdrol was zondag voor Safa Kizir. Tien minuten na zijn assist deed hij het zelf. Jasper Waalkens gaf het passje, Safa aarzelde niet en prikte de bal binnen: 0-2.

Ongekende weelde voor de Gemertenaren, die echter continu bij de les moesten blijven. Groene Ster gaf niet op en probeerde de duimschroeven aan te draaien. De Gemertse defensie gaf niettemin weinig weg en in de 69e minuut leek de ploeg de wedstrijd te beslissen. Het was een prima aanval, via Wout Barten en Safa Kizir, die vanaf rechts opnieuw een voorzet op maat afleverde. Jasper Waalkens was het eindstation: 0-3.

Daarmee lag het duel in zijn plooi. Groene Ster verkleinde de marge tien minuten voor tijd weliswaar tot 1-3 – een schot op de paal werd in de rebound binnengewerkt – maar tot een groots slotoffensief kwam het niet meer. Sterker nog; Gemert hield controle en kreeg meteen daarop twee prima kansen via de net ingevallen T-Shawn Illidge. Het lukte de jonge aanvaller toen nog niet, maar even later had hij wel de voorzet in huis waaruit een andere invaller – Hazem Ben Rouba – de knockout uitdeelde aan Groene Ster.

De drie punten waren een verdiende beloning voor de hardwerkende zwartwitten, die met een opperbest humeur in de bus kropen voor de terugreis naar Brabant en zich nu gaan opmaken voor de thuiswedstrijd tegen Hercules, de nummer vier van de ranglijst.

GEMERT: Tielemans; Migchels, Meyssen, Jacobs, Fleuren; Lammers, Barten (90. Van Zutphen), Brugmans; Kizir (84. Ben Rouba), Kemper (75. Illidge), Waalkens (84. Falkenstein).