Gemert haalt bakzeil in Dongen

23 april 2023

Gemert heeft zondagmiddag geen nieuwe stap gezet op weg naar lijfsbehoud. De ploeg verloor in Dongen van de nummer voorlaatst, 2-1, en moet in de finale van het seizoen dus nog vol aan de bak.

De hoop dat Gemert zich na de onverwachte zege op VVSB op paaszaterdag snel vrij zou spelen is niet bewaarheid geworden. Vorige week werd met 4-1 verloren van Blauw Geel en ook zondag gingen geen punten mee in de bus naar Gemert.

Dat was een pijnlijke conclusie na een enerverende wedstrijd. Niet goed, eerder het tegendeel, maar wel spannend. Uiteindelijk bogen de zwartwitten voor een Dongens doelpunt in de slotfase.

Gemert wist dat het in midden-Brabant een heet partijtje te wachten stond. De thuisploeg heeft nog zicht op de nacompetitieplaatsen en dus op een ontsnapping richting klassebehoud, maar dan moest er wel opnieuw gewonnen worden. Voor Gemert was de druk iets minder hoog, maar ook de ploeg van Reinald Boeren heeft nog een aantal punten nodig om zich te verzekeren van een nieuw jaar in de derde divisie.

Het werd op sportpark de Biezen een wedstrijd die paste bij de klasseringen van de twee teams. Het voetbal was heel matig. Dongen noch Gemert was in staat om het duel te controleren, waardoor het qua spel een beetje alle kanten op vloog. Dongen was een paar keer dreigend, met name via nummer 10 en oud-prof Fatih Kamaci, maar ook Gemert kreeg voor rust zijn kansen. Misschien wel de grootste kansen. Twee keer stond Jasper Waalkens aan de basis van gevaarlijke kopballen, eerst van Safa Kizir, daarna van Kees Brugmans. Doelman Wessel Sprangers kreeg er twee keer zijn hand achter.

Dongen had voor rust wel het beste van het spel, maar doelpunten kwamen er niet op het bord: 0-0.

Ook na rust wisselden beide ploegen slechte en iets minder slechte fases af. Gemert begon ronduit beroerd aan de tweede helft en riep door slordigheden en het veelvuldig inleveren van de bal de problemen over zichzelf af. Linksbuiten Shenty Saez deed de zwartwitten pijn door in de 50e minuut achter een diepe bal aan te gaan en de 1-0 binnen te tikken.

Gemert keek plots tegen een enorm karwei aan, maar kwam snel terug in de wedstrijd. Nog voor het uur om was, sloeg Jasper Waalkens toe met zijn specialiteit; hij draaide een vrije trap fraai in de touwen: 1-1.

Die treffer deed de zwartwitten zichtbaar goed. In de fase die volgde hadden de meegereisde Gemertse supporters het idee dat er meer in zat dan een gelijkspel. Ralf Kemper kreeg een kans uit een gehaaide voorzet van Safa Kizir en Gregory Lammers schoot een afvallende bal hard op de paal. Gemert speelde nu beter dan de thuisploeg, maar de dominantie was flinterdun en verwaterde langzaam weer. De onnauwkeurigheid keerde terug en dat gaf Dongen de gelegenheid om zich weer in de wedstrijd te knokken.

Dat gebeurde dan ook en in de slotfase drong de thuisploeg stevig aan. Het was aan Romeo Okonkwo te danken dat de 2-1 nog even uitbleef. Hij redde op een strak schot vanaf zo’n 16 meter en pareerde een inzet van Kamaci, die moederziel alleen voor de doelman opdook.

Het bleek uitstel van executie. Met inmiddels minuut 88 op het bord was het toch raak. Het was een goal die zich had aangekondigd, maar Gemert was niet bij machte om het onheil af te wenden. Rijk Siemerink kreeg gelegenheid om uit te halen en liet Romeo kansloos.

Gemert probeerde de rug te rechten en was nog even dichtbij met een schot na een afgeslagen corner van Jorzoline Falkenstein. De bal belandde bovenop de lat. Daarmee was het pleit beslecht.

Een fikse tegenvaller dus voor de zwartwitten. Gelukkig waren de uitslagen op de andere velden Gemert niet ongunstig gezind, de marges blijven hetzelfde, maar anderzijds had de ploeg een belangrijke slag kunnen slaan met één of drie punten.

Komend weekend is Gemert vrij, een week later wacht de thuiswedstrijd tegen Baronie; het begin van een ongetwijfeld spannende eindspurt van het seizoen.

GEMERT: Okonkwo; Migchels (90. Migchels), Meyssen, Jacobs, Fleuren; Brugmans (88. Van Zutphen), Waalkens, Lammers; Kizir  (81. Falkenstein), Kemper, Illidge (46. Herman).