Gemert geeft het in slotfase helemaal weg

24 maart 2024

In de 86e minuut was er nog geen vuiltje aan de lucht. Gemert was op weg naar de tweede achtereenvolgende zege en de zesde plaats op de ranglijst. Maar in de laatste minuten gaven de zwartwitten alles weg. Nou, niet alles, er resteerde een puntje, maar de 3-3 tegen sv Meerssen voelde als een snoeiharde nederlaag.

Een beetje verdwaasd zegen de zwartwitten na het laatste fluitsignaal ineen op het kunstgras van sportpark Molenbroek. Wat was hier gebeurd? Alles leek toch in kannen en kruiken? Er stond net toch 3-0 op het scorebord? De drie punten zaten toch diep in de zakken?

Niet dus en dat bezorgde spelers en publiek een kater van jewelste.

Gemert-trainer Reinald Boeren kon zondag geen beroep doen op Eon Herman en Brent Achten, beiden geschorst. De 19-jarige Max Crommentuijn begon voor de tweede achtereenvolgende week in de basis.

Het begin van Gemert-Meerssen was zeldzaam onrustig, van twee kanten. Veel nervositeit en slordigheden. De gasten uit Zuid-Limburg startten beter, na tien minuten tot een kwartier kwam Gemert langzaam beter in de wedstrijd. Het eerste en enige gevaarlijke moment van de thuisploeg voor rust was een schot van Noël van Gerven, dat maar net door de keeper uit de doelmond kon worden getikt.

Kort voor rust moest het Gemertse kamp even vrezen bij een corner van sv Meerssen. Het leek een eigen goal te worden, maar de bal kon nog net van de lijn worden gehaald.

Het leek een wedstrijd te zijn waarbij de doelpunten duur zouden zijn, maar niets bleek minder waar. Want na rust leek alles de Gemertse kant op te vallen. In de 52e minuut kwam de ploeg op voorsprong. Dylan van Diepen profiteerde op links van een fout van een Meerssen-verdediger en ging ervandoor. Zijn voorzet werd door een Limburgse been binnengegleden: 1-0.

Een mooie opsteker voor de zwartwitten. Tien minuten later veerde de Gemertse aanhang opnieuw op. Een uitstekende actie van Noel van Gerven aan de rechterkant leidde de 2-0 in. Noel’s prachtige dieptepass werd op waarde geschat door Max Crommentuijn, die beheerst de tweede treffer binnen schoof.

Het was een fase waar je Gemert-hart harder van ging kloppen. Want een paar minuten na het doelpunt van Gemertenaar pur sang Max maakte Daan Hellings, een andere middenvelder uit de eigen opleiding, zijn debuut in de hoofdmacht.

En de koek was niet op. In de 85e minuut viel de 3-0. Het was een onoverzichtelijke situatie kort voor de keeper van sv Meerssen. Wout Barten was er als laatste Gemert-speler bij betrokken. Via hem stuiterde de bal over de lijn.

Zo lag de wedstrijd in zijn plooi. Dacht iedereen. Maar het Gemertse kamp wachtte echt nog een afgrijselijke slotfase, een waarop niemand had gerekend. Meerssen deed snel na de 3-0 iets terug. Het was een prachtig schot van Bryan Simons, die zomaar in de winkelhaak paste: 3-1.

Dat was de 87e minuut. Een minuut was het weer raak. Invaller Joan David Nunez Macedo maakte er 3-2 van.

Het zal toch niet….zag je de Gemertse aanhang denken. Nou, wel dus. Gemert ontbeerde de rust, de meedogenloosheid en vooral het vernuft om de wedstrijd te ‘killen’.

De blessuretijd was bijna ten einde toen in de Gemertse defensie zo’n beetje alles mis ging wat mis kon gaan. De voorzet had al niet gegeven mogen worden, vervolgens raakte een aantal spelers de bal maar half en rolde de bal uiteindelijk langzaam en schlemielig over de lijn.

Niemand wist wie de treffer nu uiteindelijk achter zijn naam mocht krijgen, maar feit is sv Meerssen uitzinnig werd en de Gemertse spelers elkaar verbouwereerd aankeken; wat is hier gebeurd?

Het mag de ploeg natuurlijk niet overkomen en daar zal in de komende dagen nog lang over worden nagepraat. Maar de zwartwitten moeten zich snel over die tegenslag heen zetten, want zaterdagmiddag wacht de confrontatie in en tegen Barendrecht, de koploper en belangrijkste titelkandidaat in de derde divisie B.

GEMERT: Tielemans; Deben, Brugmans, Jacobs, Hanenberg (82. Van den Broek); Van Gerven, Crommentuijn (67. Kizir), Meyssen; Michels (67. Hellings), Kemper (73. Barten), Van Diepen.

Meer foto’s van de wedstrijd van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.