Gemert doet goede zaken tegen Quick: 2-1.

29 januari 2023

Gemert heeft zichzelf en zijn aanhang een enorme oppepper gegeven bij de hervatting van de competitie. De mannen van Reinald Boeren klopten zondagmiddag in negentig enerverende minuten directe concurrent Quick. Op eigen veld werd het 2-1.

De blijdschap en opluchting waren groot, toen de scheidsrechter voor het laatst op zijn fluit blies. Iedereen op sportpark Molenbroek was zich bewust van een waarde van een goede herstart en de zwaarbevochten driepunter – de eerste sinds 6 november – werd dan ook innig gekoesterd.

Het Gemertse publiek zag zondag twee nieuwelingen op het veld: Niels Fleuren (linksback) en Eon ‘Jontje’ Herman (rechtsbuiten) stonden meteen in de basis. Daarin was ook een plekje ingeruimd voor de teruggekeerde Joost Habraken en die voegde vrijwel meteen een mooi hoofdstuk toe aan het boek dat hij eigenlijk afgelopen zomer had dichtgeslagen. Zijn comeback was net twee minuten oud toen Niels Fleuren oprukte aan de linkerflank. De voorzet was op maat en Joost tikte de bal binnen. Wat Een Moment!

Met de 1-0 als ruggensteun had Gemert, met daarin ook basisplekken voor Jorn Migchels en Geert Oerlemans, de controle in het eerste half uur. De ploeg kwam zelf niet tot veel uitgespeelde kansen, maar gaf ook weinig weg tegen de Haagse opponent.  In het laatste deel staken de gasten hun neuzen wel wat vaker aan het venster, maar de Gemertse voorsprong bleef in tact tot aan de rust.

In de tweede helft incasseerden de zwartwitten al snel een fikse tegenvaller. Het was even alle hens aan dek achterin toen Yentl Meyssen ten koste van een overtreding moest ingrijpen om groter onheil te voorkomen. Hij maakte de overtreding buiten het strafschopgebied, maar de speler viel binnen de lijnen en de scheids legde de bal op de stip. Frank van der Heiden pakte het cadeautje met wat graag uit: 1-1.

Zo werd er veerkracht gevraagd van de thuisploeg. Wat volgde was spannend en meeslepend en liet de toeschouwers de ijzige kou soms vergeten.  Gemert-keeper Stefan Tielemans stond op zijn plek om een kopbal van Van der Heiden te pareren, aan de andere kant leek de razendsnelle Eon Herman op weg naar de 2-1 toen hij in het strafschopgebied onreglementair werd gestuit. De scheidsrechter zag er, tot afgrijzen van het Gemertse publiek, geen penalty in.

Vervolgens drong Gemert het  meest aan. Een schot van Jasper Waalkens had bijna succes en even later kregen Bram Jacobs en Yentl Meyssen kansen. De keeper van Quick groeide in de wedstrijd met uitstekende reddingen.

Diezelfde keeper moest even later naar de kant. Ralf Kemper was er als de kippen bij toen een bal een beetje tussen de keeper en de verdediging in viel. Hij was eerder bij de bal en werd vervolgens getorpedeerd. De doelman, Patrick Zunderdorp, kreeg direct rood.

Dat bood perspectief voor Gemert, maar de zwartwitten konden het getalsmatige overwicht aanvankelijk maar moeilijk vertalen. Tot de 88e minuut. Joost Habraken, die sterk speelde bij zijn terugkeer, werd naar de grond gewerkt op de rechterflank. De vrije trap was een klusje voor Jasper Waalkens en werd bij de tweede paal fraai binnengekopt door Ralf Kemper: 2-1.

In de laatste minuten hield Gemert stand, waardoor voor het eerst sinds de 1-0 tegen Dongen op 6 november weer een overwinning werd bijgeschreven. Tegen een directe concurrent nog wel. Gemert klom een plaatsje op de ranglijst, maar misschien nog wel veel belangrijker was de mentale opkikker.

Volgende week wacht opnieuw een zespuntenwedstrijd: de derby uit tegen UDI’ 19.

GEMERT: Tielemans; Migchels, Meyssen, Jacobs, Fleuren; Lammers (19. Ben Rouba), Oerlemans (69. Kizir), Habraken; Herman (90. Brugmans), Kemper, Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.