Gemert delft onderspit in ouverture

24 augustus 2019

Gemert heeft geen punten overgehouden aan de kennismaking met de derde divisie. De ploeg van trainer Reinald Boeren moest het onderspit delven in de confrontatie met O.S.S.’20. Het werd zaterdagavond 2-4.

Die uitslag gaf de veldverhoudingen over negentig minuten aardig weer. Toch knaagde er iets in het Gemertse kamp. De ploeg – met Reva Kreekels en Joop Daniëls als nieuwelingen in de basis – kwam immers twee keer op voorsprong. En hoewel de Ossenaren vele fases beter waren, mochten de zwartwitten lange tijd hopen op een of meer punten.

Gemert moest gehavend starten aan het avontuur in de derde divisie. Coen Brouwers en Willem den Dekker moesten geschorst toekijken; een wrange nawee van de nacompetitie van vorig seizoen. Bovendien is goalgetter Ralf Kemper voorlopig nog niet inzetbaar vanwege zijn enkelblessure. Dan heb je het toch over – normaal gesproken – drie basisklanten.

O.S.S.’20 had in de beginfase van de wedstrijd duidelijk een overwicht. Gemert plooide deels gedwongen, deels bewust terug en probeerde de ruimtes achterin klein te houden om met een snelle uitval gevaarlijk te worden. Dat laatste lukte maar mondjesmaat, maar ook O.S.S. kon ondanks de dominantie nauwelijks gevaarlijk worden. Tim Waterink kopte een keer vervaarlijk over en de andere kans – een paar seconden later – kwam vooruit uit Gemerts weifelen in de defensie.

Het doelpunt viel – enigszins tegen de verhouding in – aan de andere kant. Joop Daniëls werd neergehaald op de rand van het zestienmetergebied. De scheidsrechter dacht erbuiten, maar werd gecorrigeerd door zijn assistent. Thijs van Pol maakte het karwei af vanaf elf meter: 1-0.

Die meevaller liet Gemert zich lekker aanleunen. De ploeg leefde zichtbaar op, toonde steeds meer lef en kwam steeds beter in de wedstrijd. Joop Daniëls en Mark Westerlaken hadden zicht op de 2-0. Zover kwam het niet, maar het duel was in evenwicht en dat gaf de Gemertse burger moed.

Maar  het kwartier rust deed Gemert geen goed, zo leek het, want een minuut na de hervatting ging het mis. O.S.S.’20 kwam te gemakkelijk aan de 1-1. De gelijkmaker werd aangetekend door Rob van Sonsbeek. Een domper, maar Gemert rechtte snel de rug. Binnen zeven minuten lag de 2-1 in de touwen. Het was een prachtige goal. Een fijnbesnaarde combinatie tussen Thijs van Pol en Joost Habraken werd door laatstgenoemde van een passende beloning voorzien.

Zo koesterde Gemert opnieuw een voorsprong. Desondanks hield iedereen er rekening mee dat O.S.S. nog flink zou gaan aandringen en dat gebeurde gaandeweg de tweede helft. De ploeg van Bertran Kreekels – vader van Gemert-speler Reva – was al dichtbij de gelijkmaker in de 65e minuut en twee minuten later was het dan toch raak. Joep van de Velden, net ingevallen, maakte een pirouette met de bal in het strafschopgebied en prikte raak.

Gemert kon het in de slotfase allemaal niet meer belopen en werd vaker door O.S.S. in verlegenheid gebracht. Dat leidde in de 76e minuut tot de 2-3, opnieuw via Van de Velden, die de smaak te pakken had. Nu via een lobje over Bono Barten.

Gemert probeerde er vervolgens nog een slotoffensief uit te persen en dat leek even te lukken. Reva Kreekels had een goede actie op links, maar bereikte geen medespeler voor de doelmond. Nog een keer was het even dreigend. Maar de echte kracht was inmiddels weggevloeid en O.S.S’er Rob van Sonsbeek loodste de drie (verdiende) punten in veilige haven: 2-4.

Gemert speelt komende dinsdag een oefenwedstrijd tegen Geldrop. Aanvang op eigen veld is 20.15 uur. Komende zondag wacht de uitwedstrijd tegen OFC in Oostzaan.

GEMERT; Barten; Teuben, Westerlaken, Jacobs, Houwers; Leijten (77. Van den Broek), Brugmans (83. Lentjes), Habraken, Kreekels, Daniëls, Van Pol.

Met dank aan Frans Brzoskowski voor de foto’s!