Gemert buigt voor JOS in eerste thuisduel

28 augustus 2022

De eerste thuiswedstrijd van Gemert 1 in het nieuwe seizoen is uitgelopen op een teleurstelling. Op sportpark Molenbroek won JOS-Watergraafsmeer met 1-2.

Vorig jaar duurde het tot in het voorjaar voordat Gemert het eerste verlies moest slikken. Een herhaling daarvan werd natuurlijk door niemand verwacht, maar de nederlaag van zondagmiddag deed toch pijn. Vooral omdat je het gevoel had dat het onnodig was. Gemert bleef met name na rust onder de maat en kreeg daarvoor de rekening gepresenteerd.

Reinald Boeren koos voor dezelfde elf als vorige week in Oss. Hij kon nog altijd geen beroep doen op Safa Kizir en Kianu Verlinden. Ook T-Shawn Illidge kampt met een blessure, opgelopen in de midweekse oefenwedstrijd tegen AWC.

De thuisploeg was voor rust dominant in balbezit. Het eerste gevaarlijke moment was ook voor Gemert. Jorzolino Falkenstein kreeg de bal van Bram Zwanen, maar stuitte op de keeper. In de achttiende minuut viel de openingsgoal alsnog. En het was een ‘beauty’. Jasper Waalkens draaide de bal uit een vrije trap vanaf een meter of twintig in de kruising: 1-0.

Niet veel later had zelfs al de 2-0 op het bord kunnen staan. Bram Jacobs kopte een voorzet bijna binnen, maar de paal stond in de weg.

Ondertussen liet JOS zich niet onbetuigd. De Gemertse achterhoede moest soms ferm optreden om het gevaar te bezweren. Uiteindelijk ging er eigen falen vooraf aan de 1-1. Een breedtepass van Yentl Meyssen werd onderschept en de Amsterdamse counter die daaruit voortvloeide werd afgemaakt door Hanne Hagary, die daarmee in de 36e minuut de 1-1 voor zijn rekening nam.

Dat was tevens de ruststand, al was Gemert nog even dichtbij een hernieuwde voorsprong. Joey Verhoeven kopte de bal op de lat bij een voorzet van Bram Zwanen. In tweede instantie kon Bram Jacobs de bal bij de tweede paal net niet de goede richting meegeven.

Ongerustheid voor het tweede bedrijf leek niet nodig, maar Gemert begon weifelend. Pas na een uur rechtten de zwartwitten de rug, zo leek het. Jasper Waalkens had de 2-1 op zijn voet, deed bijna alles goed na voorbereidend werk van Bram Zwanen, maar doelman Edwin Sudibyo kreeg er nog net zijn grote teen achter. Uit de daaropvolgende aanval was het opnieuw bijna raak, nu via Bram Zwanen zelf, wiens schot voorlangs ging.

Gemert leek door te gaan pakken, maar het tegenovergestelde gebeurde. In de 70 minuut was JOS al dichtbij de 1-2 na een slordigheid bij Gemert; de bal belandde na een hoge, verre lob op de lat. Ook Amine Ennali had een ultieme kans, maar schoot naast. Gemert deed iets terug via een kopbal (over) van Yentl Meyssen.

Toch ging Gemert allengs slechter voetballen. De tweede Amsterdamse treffer viel uiteindelijk in de 80e minuut. Er leek een overtreding aan vooraf te gaan op Yentl Meyssen, maar de scheidsrechter wuifde die weg, waarna Ennali nu wel toesloeg en de 1-2 aantekende.

Het was gezien de aanloop naar dat doelpunt en de vermeende overtreding niet zo vreemd dat de Gemertenaren een beetje emotie toonden, maar de scheidsrechter reageerde op zijn flauwst door iedereen in zijn buurt die ook maar iets zei de gele kaart te presenteren.  De scheidsrechter gaf in negentig minuten liefst tien gele kaarten, een wonderlijke prestatie in een wedstrijd die niet overdreven hard of agressief was.

Voor Gemert stopte de teller op zeven gele kaarten en een rode kaart voor Reinald Boeren, de trainer die in de slotminuten naar de tribune werd gestuurd.

De schade was dus groter dan alleen de drie punten. Gemert mocht zich met recht beklagen over de leiding, maar mocht er niet de nederlaag aan wijten. Daarvoor viel de ploeg na rust te ver terug en liet het zich de kaas teveel van het brood eten. De net ingevallen Hazem Ben Rouba had nog een schietkans in de slotfase, maar het mocht niet meer baten.

Volgende week zondag staat de uitwedstrijd tegen het Haagse Quick op de rol.

GEMERT: Tielemans; Brugmans (55. Migchels), Verhoeven (85. Ben Rouba), Jacobs, Van den Broek; Meyssen, Lammers (85. Barten), Zwanen; Falkenstein (73. Kourouma), Kemper en Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op de site van vv Gemert.