Gemert buigt na rust voor O.S.S.’20

19 januari 2020

Gemert is er niet in geslaagd om O.S.S.’20 de eerste nederlaag van het seizoen toe te brengen. De zwartwitten verloren zondagmiddag op sportpark De Rusheuvel met 4-2 van de koploper.

Daarmee stonden exact dezelfde cijfers op het bord als na de seizoensouverture in augustus. En daarmee zijn de huidige verhoudingen tussen O.S.S. en Gemert ook wel aardig weergegeven. De Ossenaren beschikken dit seizoen simpelweg over de beste ploeg in de derde divisie en ook op de uitslag van zondagmiddag viel niets af te dingen.

En toch, er knaagde iets bij Gemert, zondag tegen half vijf. Want na een toch hoopgevende ruststand van 1-2 vielen de tegendoelpunten na de hervatting te gemakkelijk en ging er aan de Osse goals te vaak een slecht moment bij de zwartwitten vooraf.

Gemert startte gehavend aan het karwei. Jens Leijten was geschorst en Ralf Kemper bleef aan de kant met een blessure.  Lars Teuben keerde terug in de basis, net als Reva Kreekels, maar beiden haalden het einde van de wedstrijd niet door blessures. Hetzelfde gold voor Joop Daniëls, die na rust met een kwetsuur naar de kant moet. Al met al is de ziekenboeg van Gemert dus aardig volgelopen en is het te hopen dat de schade voor de komende weken meevalt.

De wedstrijd op het hobbelige, moeilijk bespeelbare natuurgras in Oss boeide al snel. Gemert en O.S.S.’20 gaven elkaar aanvankelijk weinig toe en toonden respect voor elkaar. Maar het eerste gevaarlijke moment betekende direct de voorsprong voor de thuisploeg. Op rechts dribbelde Joep van de Velden naar binnen om daarna met een ferme uithaal Bono Barten van afstand te verrassen: 1-0.

Gemert was niet van de wijs en kwam snel weer op gelijke hoogte. Het was een mooie combinatie tussen Joop Daniëls en Willem den Dekker, waarbij laatstgenoemde de trekker overhaalde en het evenwicht in de 17e minuut herstelde.

In het restant van de eerste helft bleef de wedstrijd enerverend, waarbij O.S.S.20 gaandeweg het meest aandrong. De ploeg voetbalt gemakkelijker en de Gemertse defensie moest continu alert zijn. De zwartwitten kwamen bijvoorbeeld goed weg bij twee kopballen van Tony de Groot. De eerste keer viel de bal in de touwen, maar werd de spits teruggefloten voor een overtreding. Bij de tweede poging ging de bal rakelings naast.

Uiteindelijk had de eerste helft nog een flinke opsteker in petto voor de Gemertenaren. Opnieuw Willem den Dekker liet zich in de 45e minuut bejubelen. Een vrije trap vanaf de linkerflank werd geraakt door een ledemaat uit Oss, waarna de bal zomaar binnenviel. Zo koesterde Gemert halverwege een niet verwachte 1-2 voorsprong: dat bood perspectief voor het tweede bedrijf.

Na de thee leek Gemert opnieuw goed te starten. Al direct na de hervatting had het raak kunnen zijn. Joop Daniëls had een prima individuele actie in huis, die op het allerlaatste moment smoorde, net voordat hij kon uithalen. De ploeg van Reinald Boeren verschool zich niet en probeerde O.S.S. waar mogelijk pijn te doen. Daarom was de 2-2 in de 54e minuut een erg beroerd moment. Het ingrijpen bij een Osse aanval was niet afdoende, waarna De Groot de bal in de rebound voor het inschuiven had. Een onnodige tegentreffer.

Gemert probeerde de rug vervolgens te rechten. O.S.S.’20 had ook nu een veldoverwicht, maar veel kansen kwamen daar in deze fase niet uit voort. Gemert knokte zich een slag in de rondte en bleef knap overeind. Tot de 66e minuut. Een standaardsituatie deed het voor de Ossenaren. Jos Peltzer draaide de bal binnen uit een vrije trap van 20 tot 25 meter.

Gemert was daarna niet meer in staat om echt een vuist te maken. Zeker niet toen in de 83e minuut de 4-2 op het scorebord kwam. Een weifelende spelhervatting van Bono Barten leidde balverlies van Gemert in, waarna Van de Velden uiteindelijk de vierde Osse goal kon binnenkoppen.

Zo zorgden alle Osse goals na rust voor enig tandenknarsen in het zwartwitte kamp. Om O.S.S.’20 in deze vorm te verslaan, moet alles kloppen en dat was bij Gemert zondagmiddag niet het geval. Maar de ploeg zal niet in de war raken van een nederlaag bij de aanstaande kampioen. De ploeg staat nog steeds op een prachtige derde plaats en gaat volgende week in Zuid-Limburg op bezoek bij Groene Ster.

GEMERT: Barten; Teuben (72. Houwers), Westerlaken, Jacobs, Brugmans, Habraken, Brouwers, Daniëls (58. Lentjes), Den Dekker, Kreekels (29. Ben Rouba), Van Pol.