Gemert buigt in topper tegen OFC, 4-1

9 maart 2022

Het heeft een jaar en vijf maanden geduurd.  Vijfhonderdnegenentwintig dagen. De laatste nederlaag van Gemert dateerde van 27 september 2020. Natuurlijk zat er een coronabreak tussen, maar desondanks was het een imposante reeks die woensdagavond ten einde kwam in de topper tegen OFC. In Amsterdam-Noord werd het 4-1.

OFC verstevigde daarmee de koppositie in de Derde Divisie B. Precies op de helft van het seizoen – speelronde 17 van 34 – vergrootten de Oostzaners de voorsprong op Gemert tot zes punten.

Op de winst voor de thuisploeg viel na afloop weinig af te dingen. De score van 4-1 was geflatteerd, maar de drie punten hoorden bij OFC thuis. Voetballend was het verschil niet groot, maar de lijstaanvoerder was op de beslissende momenten wel doortastender. En de topper in Amsterdam was een wedstrijd van momenten.

OFC was voor het midweekse avondduel uitgeweken naar het sportpark van het nabijgelegen OSV, omdat de club op eigen terrein niet over een goedgekeurde lichtinstallatie beschikt. Gemert begon met Jorzolino Falkenstein en Kees Brugmans in de basis. Joop Daniëls en Yentl Meyssen startten op de bank.

De twee ploegen traden elkaar met respect tegemoet. OFC heeft behendige spelers en is zonder twijfel de beste ploeg die de zwartwitten dit seizoen ontmoetten, maar in de wedstrijd was er lange tijd evenwicht. OFC begon wat sterker, maar Gemert herstelde de balans snel. Het openingsdoelpunt kwam dan ook een beetje uit het niets. Een corner viel op de rand van de zestien voor de voeten van OFC-topscorer Niels Springer, die meteen uithaalde en Stefan Tielemans kansloos liet.

Die opdoffer kwam even hard aan, maar daarna herstelde Gemert zich weer. De zwartwitten kwamen in de eerste helft niet tot uitgespeelde kansen, maar ook in het gebied van Stefan Tielemans was er weinig spektakel te beleven. Er werd voor rust niet meer gescoord.

Gemert begon veelbelovend aan de tweede helft. OFC werd wat verder teruggedrongen en Gemert leek op weg naar de gelijkmaker. Maar opnieuw werd de ploeg teruggeworpen door een treffer die zich niet aankondigde. Een uittrap van de doelman werd verlengd en plotseling had Mo Chih vrij baan richting het Gemertse doel. De nummer 11 van OFC maakte het fantastisch af: 2-0.

Daarmee leek OFC in een zetel te zitten, maar snel bracht Gemert de spanning terug in de wedstrijd. Een vrije trap van Willem den Dekker werd door Erik van Loon binnengekopt. De centrale verdediger torende hoog uit boven de rest en knikte fraai raak, 2-1. Zoals hij ook tegen EVV al raak prikte.

Het doelpunt paste op dat moment in het spelbeeld, want Gemert had het initiatief. Maar vijf minuten na de aansluitingstreffer lag de 3-1 binnen. Een corner werd bij de tweede paal binnengewerkt door Darryl Baly.

Dat was toch een beetje het verhaal van Gemert in Amsterdam. De ploeg voetbalde aardig, kon zich wat dat betreft meten met de koploper, maar kreeg de goals te gemakkelijk tegen en liep daardoor continu achter de feiten aan. Van de eerste drie tegentreffers kwamen er twee voort uit een corner en een uit een verre trap van de keeper; dat mag de ploeg eigenlijk niet overkomen.

Na de 3-1 gaven de zwartwitten het niet op. Soms was het dreigend, maar Gemert dwong over negentig minuten te weinig echte kansen af om aanspraak te maken op meer. OFC speelde volwassen en liet zich niet meer in verlegenheid brengen. In de slotminuut liep de thuisploeg nog uit naar 4-1 door een benutte penalty van Joel Donald.

Zo verloor Gemert in de zeventiende speelronde zijn ongeslagen status. De ploeg gaat zich nu richten op opnieuw een zware uitwedstrijd, komende zondag tegen Hercules in Utrecht.

GEMERT: Tielemans; Brugmans (58. Van Diepen), Jacobs (88. Mezziani), Van Loon, Van den Broek, Leijten, Lammers, Habraken (73. Meyssen), Den Dekker, Falkenstein (73. Daniëls), Kemper.

Meer foto’s van OFC-Gemert in het album op deze site, met dank aan Frans Brzoskowski