Gemert boekt vijfde zege op rij

7 oktober 2018

Gemert 1 heeft zondagmiddag opnieuw goede zaken gedaan. De zwartwitten wonnen de derby uit tegen Nuenen met 0-1 dankzij een doelpunt van Thijs van Pol in de beginfase van de wedstrijd. Smet op de driepunter was de zware blessure van Willem den Dekker, die het veld na rust met waarschijnlijk een gebroken jukbeen per brancard moest verlaten.

Gemert is bezig aan een heel fraaie serie die doet denken aan de eerste maanden van het vorige seizoen. Toen werd zeven keer op rij gewonnen, uiteindelijk resulterend in de eerste periodetitel, nu staat de teller alweer op vijf.

Gemert startte op sportpark Oude Landen in Nuenen zonder de geblesseerde Dennis Groen. Zijn stek werd net als vorige week tegen Groene Ster, toen Groen halverwege uitviel, ingevuld door Justin Houwers.

De ploeg van Reinald Boeren speelde een puike eerste helft. De ploeg was dominant en veruit het meest gevaarlijk. Nuenen, dat het seizoen onder leiding van de nieuwe trainer Jan Poortvliet goed is begonnen, werd volledig de wil opgelegd. Dat resulteerde na tien minuten ook in de voorsprong. Na een overtreding op Sander Vereijken was Willem den Dekker het meest bij de pinken. Hij nam de vrije trap snel en lanceerde daarmee Thijs van Pol. De spits rondde het karwei bekwaam af: met een lob: 0-1.

Geruggesteund door dat doelpunt kwam Gemert voor rust niet of nauwelijks in de problemen. Nuenen kwam tot één voorzet voorlangs, maar Bono Barten hoefde niet één redding te verrichten. De problemen voor de thuisploeg werden nog groter toen Lars van Stipdonk in de 43e minuut een tweede gele kaart kreeg. Hij was het er overduidelijk niet mee eens, maar de arbiter liet zich niet vermurwen en stuurde de Nuenen-speler weg.

Wie dacht dat dat de opmaat was voor een redelijk eenvoudige tweede helft voor Gemert kwam bedrogen uit. Zoals zo vaak bleek het erg lastig om de man-meer-situatie te vertalen in het spelbeeld. Gemert was te slordig en ging niet goed om met de ruimtes die er achterin bij Nuenen best lagen.

Een fikse tegenvaller was het uitvallen van Willem den Dekker. De revelatie van de beginfase van het seizoen ging in de 72e minuut gestrekt na een luchtduel en aan de reacties van de medespelers was meteen te zien dat het serieus was. Waarschijnlijk heeft de Erpse middenvelder een gebroken jukbeen opgelopen en dat zou hem lang uit de roulatie houden. Hopelijk valt de ernst nog mee. In de loop van de komende week komt er meer duidelijkheid.

Gemert was al niet zo goed begonnen aan het tweede bedrijf en oogde door het vertrek van Den Dekker ook nog een beetje aangeslagen. Nuenen boorde nieuwe hoop aan en probeerde de bakens te verzetten. Dat leidde tot meer dreiging, maar echte kansen waren er eigenlijk niet voor de aandringende thuisploeg. De verdediging gaf onder leiding van het sterke centrum Jori Vermeulen/Bram Jacobs geen kansen weg.

Gemert ging eigenlijk alleen maar onnauwkeuriger spelen en was niet in staat om tegen het tiental de voortijdige beslissing te forceren. Eén keer was de ploeg er dichtbij. Thijs van Pol legde op maat af op Ralf Kemper, maar diens inzet rolde via de binnenkant van de paal weer voorlangs het Nuenense doel. Daardoor bleef het tot het einde toe spannend voor de meegereisde Gemert-aanhang, want er hoefde maar één bal verkeerd te vallen.

Dat gebeurde gelukkig niet. In de stand kwam geen verandering meer, waardoor Gemert ook Nuenen aan de zegekar bond. Hoewel de ploeg het zichzelf onnodig moeilijk maakte, was de overwinning over negentig minuten wel degelijk verdiend. De ploeg staat op een knappe tweede plaats, op één punt van lijstaanvoerder Halsteren. Volgende week komt nummer dertien Alphense Boys op bezoek op sportpark Molenbroek.

GEMERT: Barten: Teuben, Vermeulen, Jacobs, Van den Broek; Leijten, Houwers, Den Dekker (77. Lalisang); Kemper (87. Fonken), Van Pol, Vereijken.

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Silke van den Boogaard in het album op deze site: klik hier.