Gemert boekt ook zege bij OJC

13 april 2024

Gemert is bezig aan een prima serie. De ploeg van Reinald Boeren boekte zaterdagavond bij OJC de derde overwinning op rij en de vierde zege in vijf wedstrijden. Het werd in Rosmalen een zwaarbevochten 1-2.

Gemert, dat startte met dezelfde elf als afgelopen zondag tegen Blauw-Geel’38, kan in de slotfase zonder degradatiezorgen spelen, maar dat geldt nog niet voor de opponent. OJC moet in de laatste duels nog alle zeilen bijzetten om de playoffs om degradatie te ontlopen.

Die uitgangsposities vertaalden zich voor rust vooral in veel voorzichtigheid. Het werd een helft met veel evenwicht en weinig kansen. Job Michels was twee keer dreigend met vervaarlijke acties, Brent Achten dwong de keeper van OJC tot een redding bij een kopbal na een voorzet van Ruud Hanenberg.

Aan de andere kant sprokkelde ook OJC een paar gevaarlijke momentjes. De grootste kans was vlak voor rust voor Lex van Dijk. De verdediger/middenvelder, die volgend seizoen voor Gemert uitkomt, schoot van dichtbij, maar zijn inzet werd gekeerd.

Zo stond het kwartje halverwege nog op zijn kant en was het spelbeeld ietwat gezapig.

Dat veranderde na rust. Van twee kanten kwam er meer beleving. In de 57e minuut kwam Gemert op voorsprong. Opnieuw was Max Crommentuijn het goudhaantje. Het product van de eigen opleiding, 19 jaar nog maar, scoorde tegen Meerssen en Blauw Geel en deed het zaterdagavond opnieuw. De bal viel uit een hoekschop van rechts via wat tussenstations voor zijn voeten, waarna de middenvelder raak prikte: 0-1.

In de fase daarna leek Gemert door te drukken. OJC werd serieus teruggedrongen, maar de tweede goal bleef uit en langzaam probeerde OJC de bakens te verzetten. Zich ervan bewust dat de punten hard nodig zijn, ging de thuisploeg op jacht naar de gelijkmaker. Die viel een kwartier voor tijd. Een goede aanval over links werd bekroond door Dennis van Meurs: 1-1.

Het was voor OJC het signaal om nog een tandje bij te schakelen, Gemert had het even moeilijk, maar bleef overeind, onder meer dankzij een goede redding van Romeo Okonkwo op een inzet van Tom Pijnenburg. Even daarvoor was Pijnenburg al dichtbij een treffer geweest bij een vrije trap die door optisch bedrog binnen leek te vallen en leidde tot voorbarig gejuich op de Rosmalense tribunes.

De treffer viel aan de andere kant, als resultaat van een heerlijke aanval. Ruud Hanenberg bracht Eon Herman – net voor rust ingevallen voor de geblesseerde Dylan van Diepen – in stelling. De snelle aanvaller ging de combinatie aan met Job Michels, kreeg de bal terug en rondde af: 1-2.

Op dat moment wist je dat Gemert nog een zware slotfase tegemoet zou gaan. OJC trachtte er een offensief uit te persen. Er waren wat dreigende momenten, maar tegelijkertijd hadden de zwartwitten – dit keer in het lichtblauw – ook kansen om in de counter de beslissing te forceren.

Doelpunten kwamen er niet meer en na een spannende en tumultueuze slotfase – met een extreem lange blessuretijd – konden de Gemertse handen de lucht in. In een opperbeste stemming keerde het zwartwitte kamp terug naar Gemert. Met nog vijf duels te gaan, blijft de ploeg blijft in beeld voor de derde plaats én de derde periode.

GEMERT: Okonkwo, Deben (80. Brugmans), Meyssen, Jacobs, Hanenberg; Van Gerven, Achten, Crommentuijn (84. Barten), Michels, Kemper (80. Kizir), Van Diepen (39. Herman).

Freelance-fotograaf Martijn Storms maakte foto’s van de wedstrijd. Hieronder een selectie. Meer foto’s op zijn website: www.martijnstorms.nl.