Gemert boekt fraaie zege op UNA: 2-1

18 februari 2024

Gemert heeft voor eigen publiek een fraaie zege geboekt op UNA. Het was lang geleden dat de zwartwitten de Zeelster formatie de baas waren, maar zondag stond na 90 enerverende minuten een 2-1 stand op het bord.

Gemert-voorzitter Carlo Hazenveld droeg de overwinning na afloop van het duel op aan Harry Bressers, de erevoorzitter van de club, die vorige week zondag overleed en voorafgaand aan het duel met UNA werd herdacht met een minuut stilte. De spelers van Gemert speelden met rouwbanden.

Gemert moest het zondag stellen zonder de twee vaste backs, Erwin van den Broek (geschorst) en Fabrizio Deben, die door omstandigheden niet aanwezig was. Ook Kees Brugmans moest verstek laten gaan door een schorsing.

Gemert – met Ruud Hanenberg op links en Jorn Migchels op rechts – en UNA gebruikten de beginfase om elkaar even af te tasten. Vervolgens werd het al snel boeiend. UNA eigende zich veelal de bal toe, maar het gevaar kwam vooral van Gemertse zijde. In de 5e minuut was het al raak. Job Michels meldde zich voor het eerst gevaarlijk op de rechterflank, legde zijn voorzet – net achter Ralf Kemper – panklaar voor de instormende Eon Herman. Tegen zijn oude club maakte ‘Jontje’ het overtuigend af: 1-0.

Dat was een  meevaller voor de zwartwitten. Het beeld van de wedstrijd veranderde overigens niet echt. UNA probeerde voetballend het verschil te maken, maar werd op een enkel momentje niet echt gevaarlijk. Gemert probeerde de ruimte te benutten en was daarmee zeker zo dreigend. In de 24e minuut zat het de ploeg niet tegen, toen Job Michels – zo’n beetje de kleinste  man van het veld, later wel uitgeroepen tot Man of the Match – met zijn hoofd de 2-0 aantekende. De rappe vleugelflitser was zelf ook verbaasd dat de bal bij de 2e paal binnenviel.

In de laatste fase van de eerste helft verdampte de voetballende dominantie van de geelzwarten en kreeg Gemert kans om op slag van rust de genadeslag toe te dienen. Een geblokt schot met links van Ralf Kemper, een kopbal net naast van Brent Achten, een inzet van Eon Herman in de korte hoek: UNA mocht uiteindelijk niet eens klagen dat het ‘slechts’  met 2-0 ging rusten.

Hoewel de Gemertse defensie nog niets had weggegeven, wist iedereen in het zwartwitte kamp dat het nog een hete tweede helft zou worden. Wie daar nog niet van overtuigd was, schoot al een paar seconden  na de hervatting wakker. UNA-aanvaller Noah Nguyen ontglipte aan de Gemertse verdediging, maar zijn schot belandde op de paal.

Daarmee waren de intenties van de geelhemden meteen duidelijk. In de 55e minuut kwam de op dat moment verdiende aansluitingstreffer op het bord. Alex Smeins mocht geheel vrij afdrukken en schoot tegendraads binnen: 2-1.

In het resterende half uur was UNA op zoek naar de gelijkmaker. Dat resulteerde in een aantal kansen, Stefan Tielemans moest een paar keer ingrijpen, maar tegelijkertijd kreeg Gemert in de tegenstoot mogelijkheden om het karwei af te maken. Dylan van Diepen werd op het laatste moment de weg versperd en Ralf Kemper kreeg de bal net niet in de goede richting na een voorzet van de ingevallen Safa Kizir.

Spannend was het zeker, tot het allerlaatste fluitsignaal. Hoewel UNA zeker aanspraak maakte op een punt, hield Gemert de schade beperkt tot 1 tegendoelpunt en mocht de thuisploeg drie zwaarbevochten punten bijschrijven; de derde achtereenvolgende overwinning van de ploeg van Reinald Boeren. Gemert sprong over UNA heen naar de vijfde plaats op de ranglijst en gaat zich nu opmaken voor het uitduel met nummer vier Sportlust’46, dat evenveel punten heeft als Gemert. Opnieuw een kraker dus, komende zaterdag in Woerden.

GEMERT: Tielemans, Migchels, Meyssen, Jacobs, Hanenberg; Van Gerven, Ben Rouba (72. Van Diepen), Achten; Michels (89. Barten), Kemper, Herman (76. Kizir).