Gemert boekt eindelijk weer driepunter, 1-0

6 november 2022

Gemert  heeft voor het eerst sinds 7 september (2-1 tegen Groene Ster) weer een overwinning geboekt! Tegen Dongen werd het zondagmiddag 1-0 voor de zwartwitten. Matchwinner was Safa Kizir.

De opluchting was na afloop zichtbaar in het Gemertse kamp. Na acht wedstrijden zonder zege was de ploeg toe aan een driepunter. De remise vorige week tegen Blauw Geel was het opstapje, zondagmiddag was het eindelijk weer zover.

Het Gemert dat het tegen Dongen moest gaan doen, ademt een hoog O23 gehalte. T-Shawn Illidge, Mike van Zutphen, Fabrizio Deben; het zijn namen die hartje zomer nog niet meteen als basisklanten waren getipt, maar dit seizoen – natuurlijk deels door blessures in de selectie – al een prominente rol vervullen. Fabrizio Deben debuteerde vorige week na rust en stond tegen Dongen voor het eerst in de basis, omdat Yentl Meyssen geblesseerd moest afhaken. De rechtsback deed het uitstekend.

Gemert en Dongen zijn twee ploegen die naarstig op zoek zijn naar vorm en overwinningen. Dat was ook wel een beetje af te lezen aan de wedstrijd, maar het thuispubliek kreeg toch al snel het gevoel dat er iets moois in het vat zou kunnen zitten. In de 11e minuut was Gregory Lammers dichtbij de 1-0. Het was de goal van het jaar geweest; een corner van Jasper Waalkens werd door de middenvelder direct op de pantoffel genomen. De bal spatte uiteen op de paal en in de rebound schoot T-Shawn Illidge in het zijnet.

Gemert en Dongen gaven elkaar qua voetbal weinig toe, maar Gemert was wel dreigender. T-Shawn stuitte op de vuisten van keeper Heijstee van Dongen, Jasper Waalkens was dichtbij succes met een vrije trap en een poging van Jorzolino Falkenstein smoorde, nadat de keeper de bal niet vasthield en Ralf Kemper kon onderscheppen.

Dongen was na een half uur gevaarlijk via Sel Bastmeijer en gaf Gemert kort voor rust nog een fikse waarschuwing mee. Na een prima individuele actie op links belandde de bal via Stefan Tielemans op de paal. In de rebound werd de bal binnengetikt door Bastmeijer, maar de assistent vlagde direct voor buitenspel.

Na rust veranderde het wedstrijdbeeld niet veel. Het initiatief golfde een beetje op en neer, maar Gemert maakte qua offensieve dreiging het meeste aanspraak op de zege. Alleen slaagde de ploeg er lange tijd niet in om Heijstee te verschalken, onder meer bij pogingen van T-Shawn Illidge, Jorzolino Falkenstein en Ralf Kemper.

Dongen deed wat terug met een vrije trap bovenop de lat en een schot van afstand, maar verder bleef de Gemertse defensie vrij gemakkelijk op de been.

Basisdebutant Fabrizio Deben was op de rechterflank al een keer gevaarlijk doorgedrongen tot de achterlijn en deed het in de 84e minuut nog een keer, in de combinatie met Ralf Kemper. Zijn voorzet werd vervolgens met overtuiging binnengekopt door Safa Kizir, die nog maar net een paar minuten in het veld stond.

Het was een mooi moment voor de middenvelder/aanvaller, die dit seizoen al zoveel pech heeft gehad met blessures. Nu kroonde hij zichzelf op een cruciaal moment tot matchwinner, want in de resterende minuten van de wedstrijd probeerde Dongen het nog wel, maar kwam de zege niet meer in gevaar.

Een verdiende overwinning; Gemert knokte net als vorige week tegen Blauw Geel voor elke meter en dat betaalde zich nu uit in drie punten, die innig werden gekoesterd op sportpark Molenbroek. Volgende week gaat de ploeg op bezoek bij Baronie; opnieuw een belangrijke pot voor de zwartwitten.

GEMERT: Tielemans; Deben, Brugmans, Jacobs, Ben Rouba; Van Zutphen, Falkenstein (73. Barten), Lammers; Illidge (79. Kizir), Kemper (89. Jansen), Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.