Gemert bijt tanden stuk op UDI: 0-0

11 september 2022

Gemert en UDI’19 hebben zondagmiddag de wapens neergelegd bij een 0-0 stand. Van een derbysfeer was op sportpark Molenbroek nooit sprake, het was negentig minuten lang een moeizame exercitie, waarbij Gemert het minst tevreden was met de uitkomst.

Gemert en UDI’19 hebben in het verleden heel wat verhitte potjes afgewerkt, maar die van zondagmiddag hoort niet in dat rijtje. Spektakel, emoties; het zat allemaal maar mondjesmaat in de eerste confrontatie tussen de twee sinds maart 2019.

Net als woensdagavond tegen Groene Ster startte Gemert met Romeo Okonkwo onder de lat. Hij verving de geblesseerde Stefan Tielemans.

In de eerste helft waren de hoogtepunten op de vingers van 1 hand te tellen. Gemert had vaker de bal, maar UDI’19 liet dat ook bewust toe. De tricolores zakten in, lieten Gemert het spel maken en constateerden gaandeweg het eerste bedrijf dat die strategie werkte. Niet spectaculair, wel effectief. UDI gaf nauwelijks iets weg en had zelf wel een paar venijnige speldenprikken in huis. Zo moest Romeo Okonkwo ingrijpen toen Jan van de Haterd vrij baan had richting de doelman. De doelman deed dat prima. Even later viel de bal via de kruin van Jeroen van Schoonhoven op het dak van het doel.

Gemert speelde meer dan UDI om te winnen, maar was minder vaak dreigend dan de gasten. Jasper Waalkens zette UDI-doelman Ralph Vos aan het werk met een afstandsschot en Kees Brugmans schrok een beetje van de mogelijkheid die hij op aangeven van dezelfde Waalkens. Hij schoot voorlangs.

Daarmee was het wel gezegd. Gemert probeerde wel, maar het tempo was te laag om de Udense defensie uiteen te rijten.

Dat beeld bleef zo na rust, maar dan zelfs in versterkte mate. Het leek even te ontbranden, toen de thuisploeg kort na rust een paar mogelijkheden kreeg. Ralf Kemper kopte de bal op de lat en probeerde even later om Vos te verrassen in de korte hoek, maar de keeper kon de bal redelijk eenvoudig tegenhouden.

Aan de andere kant kregen Van de Haterd en Van Schoonhoven kansjes, maar de aanvallers van UDI stuitten op Okonkwo, die prima bij de les was. Met name bij de kopbal van Van de Haterd hield het Gemertse publiek even de adem in.

Rond het uur kreeg Gemert zijn grootste kans van de wedstrijd. Yentl Meyssen kopte uit een corner, de bal kreeg een nieuwe zet door Joey Verhoeven, belandde op de lat en in de handen van Ralph Vos. Was de bal over de lijn? De Gemertse supporters dachten van wel, de scheidsrecter en zijn assistent niet; geen goal.

Vermeldenswaard was ook de poging van Jasper Waalkens, die Vos probeerde te verrassen met zijn traptechniek. De doelman moest zich strekken om de lange haal vanaf ongeveer de middenlijn onder de lat vandaan te tikken.

Zo bleef het 0-0. Gemert slaagde er niet in om de gestaffelde Udense verdediging te ontwrichten en het enorme veldoverwicht in de score te vertalen. UDI toonde zich na afloop tevreden met het gelijkspel, Gemert wat minder, maar uiteindelijk is het dan ook belangrijk om niet in het mes te lopen en in ieder geval dat puntje veilig te stellen.

Komende zondag gaat de ploeg op bezoek bij Hercules in Utrecht.

GEMERT: Okonkwo; Brugmans, Verhoeven, Jacobs, Van den Broek (44. Migchels); Lammers, Meyssen, Zwanen (70. Verlinden); Falkenstein (90. Barten), Kemper, Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.