Gemert bijt van zich af en verrast: 1-3 zege bij SteDoCo!

16 maart 2024

Met een uithaal die weinigen hadden zien aankomen heeft Gemert zaterdagmiddag het chagrijn van een slechte serie de vergetelheid in gespeeld. Uit tegen SteDoCo, de nummer twee van de ranglijst en een van de titelkandidaten, stuntten de zwartwitten. Het werd 1-3 op een heerlijke middag voor het Gemertse kamp.

Het kan verkeren in de voetballerij. Dat wisten we al, maar werd zaterdag nog eens bevestigd. Na drie kansloze verliespartijen met liefst elf tegendoelpunten waren de verwachtingen voor de wedstrijd in Hoornaar niet bijster hooggespannen. Maar wat bijvoorbeeld vorige week tegen TOGB node werd gemist, was er tegen SteDoCo wel: de bereidheid om tot het gaatje te gaan, onverzettelijkheid. Het was genoeg om de Zuid-Hollandse opponent in rouw te dompelen.

Coach Reinald Boeren kon geen beroep doen op Erwin van den Broek en Yentl Meyssen. Beiden waren ziek. Ralf Kemper was dat afgelopen week en zat nu op de bank, net als de niet geheel fitte Job Michels. Op het middenveld maakte Max Crommentuijn, jong talent uit eigen opleiding, zijn basisdebuut. Ruud Hanenberg speelde als linksback.

Het spelbeeld voor rust was enigszins volgens verwachting. SteDoCo was dominant, had de bal vaak in bezit, maar vanaf minuut één was duidelijk dat Gemert organisatorisch goed stond. De ploeg ving de aanvallen van de thuisploeg op en probeerde zelf met een snelle tegenstoot gevaarlijk te worden.

Dat laatste lukte een paar keer, maar eerlijk is eerlijk: SteDoCo was vaker dreigend. In de 29e minuut kwamen de zwartwitten goed weg toen een pegel van ex-prof Rick Stuy van den Herik via de onderkant van de lat weer terug het veld in stuiterde.

Gemert hield het eigen doel schoon tot de rust; dat gaf vertrouwen. Daarom was het een fikse tegenslag dat het anderhalve minuut na de hervatting toch misging. Een voorzet vanaf links werd bij de eerste paal knap binnengetikt door Arwin van Soest: 1-0.

Hoe zou Gemert daarmee opgaan, de laatste wedstrijden nog vers in het geheugen? Het antwoord luidde: prima. SteDoCo hield voetballend een overwicht, maar de zwartwitten verdedigden sterk. Een extra impuls kreeg de ploeg in de 66e minuut. Een corner van Eon Herman werd door Bram Jacobs (met wat hulp van een SteDoCo-verdediger) bij de eerste paal binnengekopt: 1-1.

Daar had de nummer twee in de derde divisie B niet op gerekend. De thuisploeg was van slag en Gemert ging steeds meer in een goed resultaat geloven en groeide in de wedstrijd. Een paar wissels om moegestreden spelers af te lossen pakten goed uit. Safa Kizir onder meer viel sterk in en tekende in de 80e minuut voor de 1-2. Fabrizio Deben stuurde hem diep, Safa drukte met overtuiging af; mooie goal.

De meegereisde Gemert-supporters wreven zich in de handen. Was hier een stunt in de maak? Ja dus. Niet veel later maakte SteDoCo een fout in de opbouw. Noël van Gerven snoepte de bal af, rolde voor zichzelf een rode loper uit richting de keeper en schoof beheerst de 1-3 binnen.

Dat was de beslissing. SteDoCo probeerde het nog wel, maar de Gemertse zege kwam in de slotfase niet meer in gevaar. En zo gaf Gemert zichzelf op een heel goed moment een enorme boost. Met deze verbetenheid spelend, kan de ploeg de komende weken met vertrouwen tegemoet zien. Te beginnen zondag 24 maart voor eigen publiek tegen de ploeg-in-vorm sv Meerssen.

GEMERT: Tielemans, Deben, Brugmans, Jacobs, Hanenberg (77. Migchels), Van Gerven, Crommentuijn (77. Michels), Achten, Van Diepen (67. Kizir), Barten (67. Kemper), Herman  (88. Van Zutphen).