Gemert bijt in het stof tegen TOGB

2 april 2023

Gemert 1 is er niet in geslaagd om de ongeslagen serie van vijf duels te verlengen. Tegen TOGB in Berkel en Rodenrijs werd het zondagmiddag 3-1.

Het was een terechte overwinning voor Tot Ons Genoegen Berkel. Zat er dan echt niet meer in voor de zwartwitten? Toch wel. Maar de tegengoals kwamen op deze zonovergoten middag te gemakkelijk tot stand. En juist in de fase dat Gemert nog in staat leek om de schade te herstellen, halverwege de tweede helft, viel via een ongelukkige strafschop de beslissende derde goal.

Gemert ging gehavend van start tegen TOGB. Behalve de langdurig geblesseerden – Erwin van den Broek, Stefan Tielemans en Joey Verhoeven – ontbraken ook de twee routiniers Niels Fleuren en Jasper Waalkens op het appèl.

In de beginfase hielden de ploegen elkaar aardig in evenwicht, maar gaandeweg de eerste helft eigende TOGB zich het initiatief toe. De ploeg kreeg rond de 20e minuut ook kansen, maar stuitte twee keer op Romeo Okonkwo. De derde mogelijkheid was wel raak. De defensie stond in de 24e minuut niet goed gepositioneerd.  Romeo redde nog knap, maar in de rebound kon Heintjes eenvoudig intikken: 1-0.

Ook na die voorsprong was TOGB de ploeg met het meeste balbezit. Gemert had moeite om gevaarlijk te worden en kreeg vijf minuten voor het rustsignaal een nieuwe opdoffer te verwerken. Het was een beetje een herhaling van zetten. De defensie liet zich verrassen, Romeo Okonkwo leek voor verlichting te zorgen, maar de thuisploeg sloeg alsnog toe in de herkansing.

Met 2-0 – geen onterechte tussenstand – keek halverwege Gemert tegen een monsterklus aan. Nadat Gregory Lammers kort na de hervatting nog de 3-0 voorkwam met een ultieme sliding, kwam Gemert plots terug in de wedstrijd. Safa Kizir liet weer een van zijn fijne voorzetten los vanaf de rechterflank. Ralf Kemper was alert en schoof de 2-1 binnen.

Dat gaf de Gemertse delegatie in Berkel en Rodenrijs een beetje hoop. TOGB wilde de marge echter weer snel terugbrengen tot twee en bleef aandringen. Tot ongeveer halverwege de tweede helft. Langzaam maar zeker leek het beeld te kantelen. Jorzolino Falkenstein, energiek ingevallen, toonde veel doorzettingsvermogen en creëerde samen met de andere invaller, Geert Oerlemans, bijna de aansluitingstreffer. De bal ging maar net naast.

Plots oogde ook TOGB niet meer zo zeker van zijn zaak. Gemert voelde dat er iets mogelijk was. In de 73e minuut herbergde een kansrijke voorzet van Fabrizio Deben te weinig precisie. De bal ging voorlangs. Een paar minuten later had Eon Herman een goede actie in huis. Hij bereikte Ralf Kemper, maar die werd op het laatste moment de voet dwarsgezet.

Het voorzichtig ontluikende Gemertse slotoffensief werd tien minuten voor tijd gesmoord door een ongelukkig moment. Bij een diepe bal was er een kort misverstand tussen Romeo Okonkwo en Yentl Meyssen. De verdediger moest corrigeren en duwde daarbij de tegenstander, een overtreding die door de scheids werd bestraft met een pingel. Dean Zandbergen klaarde de klus vanaf 11 meter en besliste de wedstrijd: 3-1.

In de slotfase kwamen de drie punten voor TOGB niet meer in gevaar. Sterker nog, het had zelfs nog 4-1 kunnen worden, maar een vrije trap belandde op de lat en de rebound werd naastgeschoten.

Nadat in de tweede helft Gregory Lammers al geblesseerd naar de kant moest, viel in blessuretijd ook Eon Herman nog uit. Hopelijk vallen die kwetsuren mee met het oog op de komende weken. Gemert krijgt immers twee opponenten uit de top van de ranglijst tegenover zich: komende zaterdag (18 uur) spelen de zwartwitten op eigen veld tegen runner-up VVSB, een week later gaat de ploeg op bezoek bij Blauw Geel’38.

GEMERT: Okonkwo; Deben, Meyssen, Jacobs, Migchels; Brumans, Barten, Lammers (65. Oerlemans); Kizir (65. Falkenstein), Kemper, Herman (90. Ben Rouba).