Gemert bijt in het stof in Breda; 3-0

13 november 2022

Gemert 1 is zondagmiddag met een flinke kater teruggekeerd uit Breda. De ploeg eindigde op sportpark De Blauwe Kei met tien man en verloor met 3-0 van Baronie, tot gistermiddag de nummer voorlaatst van de derde divisie B.

Het was een belangrijke pot, zondagmiddag, voor beide teams. Baronie had de laatste negen (!) wedstrijden op rij verloren, Gemert had een vergelijkbaar beroerde serie juist achter zich gelaten met een remise tegen Blauw Geel en een zege op Dongen en wilde die resultaten een goed vervolg geven.

Naast de langgeblesseerden Erwin van den Broek en Joey Verhoeven kon Reinald Boeren in Breda ook geen beroep doen op Jorzolino Falkenstein, vanwege privéverplichtingen. Sem Jansen, net hersteld van een zware blessure, raakte vorige week tegen Dongen opnieuw ernstig geblesseerd. Kianu Verlinden, Safa Kizir en Yentl Meyssen, allemaal op de terugweg van blessures, waren niet fit genoeg om te starten, maar zaten wel op de bank.

Gemert – met Wout Barten in de basis – begon ijzersterk in de Bredase najaarszon. De ploeg creëerde in het eerste kwartier een paar mooie kansen. Na een paar minuten al moest Baronie tot twee keer toe de bal van de lijn halen, bij onder meer een inzet van Bram Jacobs. Even later had T-Shawn Illidge een schietkans, maar de jongeling stuitte op de keeper van Baronie.

Die start was veelbelovend, maar het doelpunt viel aan de andere kant. Bij de eerste de beste gelegenheid van Baronie was het meteen raak. Al Mourabit kwam door op rechts, trok de bal terug naar de rand van de zestien, waar Noël de Graauw alle tijd en ruimte had om de bal in de touwen te plaatsen. Mooie goal, maar wel tegen de verhouding in, 1-0.

Dat openingsdoelpunt bleek achteraf een breekpunt in de wedstrijd. In die zin dat Gemert ‘het’ meteen kwijt was. Baronie greep het initiatief en was de resterende vijf kwartier de betere ploeg. Of beter: de minst slechte, want kwalitatief was het erg pover wat de toeschouwers kregen voorgeschoteld.

Het initiatief van Baronie resulteerde voor rust in een paar goede mogelijkheden; een schot van Umar en kopkansen van El Morabit en Wirix, De schade bleef gelukkig beperkt tot 1-0, waardoor Gemert  in ieder geval nog in de wedstrijd bleef.

Na rust – met Yentl Meyssen in de ploeg – probeerde Gemert de ommekeer af te dwingen, maar het kwam er niet of nauwelijks uit. Sterker nog: Baronie kreeg de kansen. In de 55e minuut spatte een inzet van Sander Wirrix bij de tweede paal uiteen op de kruising.  Uitstel van executie, zo bleek een paar minuten later. Jens Wirrix maakte er 2-0 van na een goede aanval.

Mocht Gemert daarna nog illusies hebben, dan lagen die een paar minuten later aan diggelen. De arbiter had iets gezien wat de andere aanwezigen was ontgaan. Hij oordeelde dat Gregory Lammers een elleboog of in ieder geval ontoelaatbare beweging met zijn arm of hand had gemaakt, waarna de Gemertse middenvelder – zich van geen kwaad bewust – kon inrukken. In het protest dat erop volgde, kregen ook Ralf Kemper en Reinald Boeren geel.

Op basis van de beelden bleek na afloop dat er echt niets aan de hand was bij de botsing met de speler van Baronie. De club zal een eventuele straf voor Gregory dan ook gaan aanvechten.

De rode kaart haalde wel het laatste restje spanning weg uit het duel. Gemert was met elf man al aan het worstelen en kon het tij met een man minder niet meer keren. Baronie hield eenvoudig controle, gaf geen kans meer weg en kreeg zelf een paar mogelijkheden om verder weg te lopen. Uiteindelijk werd er nog één keer gescoord, kort voor tijd, door Moukouh: 3-0.

Ongeacht de rol van de arbiter was de overwinning van de Baronnen dik verdiend. De zwartwitten moeten op langere termijn hopen dat een aantal spelers snel fitter wordt, waardoor er wat meer te kiezen valt. Voor komende week geldt: de deceptie verbijten, de bittere zondag in Breda snel vergeten en focussen op het komende duel, zondag op eigen veld tegen GVV Unitas uit Gorichem.

Gemert: Tielemans; Deben, Brugmans, Jacobs, Ben Rouba; Lammers, Barten (60. Kizir), Van Zutphen (46. Meyssen), Illidge (60. Verlinden), Kemper, Waalkens.