Gemert bekert verder na heerlijke avond (met filmpjes!)

28 oktober 2021

Bekervoetbal en vv Gemert, het blijft een mooie combinatie. Eentje die de vereniging in haar historie al veel memorabele avonden heeft geschonken. Die van woensdag in Staphorst past naadloos in dat rijtje. Met een fraaie 0-3 overwinning plaatsten de zwartwitten zich voor de tweede ronde van het hoofdtoernooi van de KNVB beker.

Het zijn niet alleen de goede resultaten die het bekervoetbal in Gemert zo bijzonder maken. Het zijn ook de supporters. Woensdagavond zorgden ze voor een prachtige ambiance. Tussen de drie- en vierhonderd waren er vanuit Gemert meegereisd naar Overijssel, door de club allemaal voorzien van een nieuwe zwartwitte das. Twee dubbeldekkers en een bus en tal van auto’s maakten de trip van toch bijna twee uur.

Alleen al de opkomst van de spelers op sportpark Het Noorderslag zal ze nog lang heugen. Het vuurwerk van de Gemertse aanhang was om U tegen te zeggen en leidde ertoe dat het veld enige tijd in nevelen was gehuld. Kippenvelmomentje, en er zouden er nog meer volgen…

Toen de mist enigszins was opgetrokken en de scheidsrechter de wedstrijd in gang had gefloten, kreeg Gemert meteen een dot van een kans. Een fout in de Staphorstse defensie gaf Ralf Kemper meteen vrij zicht op keeper Jorick Maats van de thuisploeg. De inzet ging net naast.

De eerste helft was van begin tot eind boeiend. Het spel voltrok zich in een hoog tempo. De verschillen waren marginaal. Staphorst had misschien wat vaker de bal, maar Gemert was gevaarlijker en maakte qua aantal kansen het meeste aanspraak op het openingsdoelpunt. Nog binnen een kwartier was Willem den Dekker bijna succesvol, nu met Ralf Kemper de wegbereider. De keeper lag nog in de weg.

Aan de andere kant zorgde een foute terugspeelbal bij Gemert voor alarmfase 1. Maar Staphorst-aanvaller Sander de Grote verslikte zich in alle ruimte voor zich en Stefan Tielemans zat ertussen.

Zo golfde het spel op en neer en hoefde niemand op Het Noorderslag zich te vervelen. Maar zoals al het hele seizoen had de Gemertse verdediging – met Yentl Meyssen dit keer in het centrum naast Bram Jacobs – de zaken aardig onder controle. Er waren soms dreigende momenten van Staphorst, maar grote kansen werden niet weggegeven.

De eerste echte schifting kwam op naam van de zwartwitten. Kort voor rust kreeg de ploeg een vrije trap net buiten het strafschopgebied. Erwin van den Broek draaide de bal fijntjes in de touwen en liet de Gemertse supporters achter de goal van Maats voor de eerste keer juichen. Gemert mocht met een 0-1 voorsprong gaan rusten; dat gaf vertrouwen.

In de tweede helft bleef het lang spannend. Gemert kwam goed weg, toen een kopbal van De Grote na een verre ingooi op de paal belandde. Dat was in de 55e minuut. Staphorst haalde op zijn beurt opgelucht adem bij een paar momenten van Gemert: een schot van Chafik Mezziani en een kopbal van Joost Habraken, die Maats met de grootst mogelijke moeite tot corner tikte.

De beslissing viel uiteindelijk een kwartier voor tijd. Ralf Kemper velde het vonnis. Zoals hij twee jaar geleden Gemert op hetzelfde sportpark naar de derde divisie schoot, zo maakte hij nu een einde aan de twijfel over plaatsing voor de tweede bekerronde. Hij vierde het feestje met de uitzinnige supporters achter het doel.

Het verzet van Staphorst was gebroken en een paar minuten later maakte de net ingevallen Erik van Loon er zelfs 0-3 van met een kopbal.

Wat de fans al een tijdje aan het zingen waren – ‘Wij gaan de koker in, wij gaan de koker in…’ – gaat komende zaterdag ook echt gebeuren. Een mooi vooruitzicht opnieuw. Maar al eerder moeten de euforie en vreugde van woensdagavond ingedamd worden en zal het vizier worden gericht op komende zondag, als Quick naar sportpark Molenbroek komt voor de tiende competitiewedstrijd.

GEMERT: Tielemans; Brugmans, Meyssen (73. Van Loon), Jacobs, Van den Broek (86. Leijten); Habraken (86. Van Zutphen), Lammers, Den Dekker; Daniëls (86. Van Diepen), Kemper, Mezziani (73. Falkenstein).