Gemert 1 zet reuzenstap naar lijfsbehoud!

7 mei 2023

Gemert 1 heeft zondagmiddag een reuzenstap gezet richting een nieuw seizoen in de derde divisie. De ploeg van Reinald Boeren won op eigen veld met 2-0 van Baronie. En dat geeft lucht in de resterende drie wedstrijden.

Definitief veilig is Gemert nog niet, maar het moet wel heel gek lopen wil het nu nog misgaan. Van de directe concurrenten won Groene Ster, maar verloren JOS en O.S.S.’20. Met nog drie duels te gaan koestert Gemert nu een marge van vier punten op zowel Groene Ster als O.S.S.’20 en liefst zes punten (en een beter doelsaldo) op JOS.

Geen aanleiding om achterover te leunen, maar zeker is dat de druk een stuk minder is geworden door de zege op Baronie.

Gemert – met Joost Habraken in de basis – kende zondagmiddag een bliksemstart op het eigen sportpark Molenbroek. De wedstrijd was nauwelijks twee minuten oud toen Ralf Kemper toesloeg. Een indraaiende voorzet van Jasper Waalkens werd voor de goal gekopt door Safa Kizir en daar stond de kersverse vader klaar om de 1-0 op het bord te zetten.

Wat een opening! Vervolgens ontspon zich een aardige wedstrijd, waarbij Baronie na 20 minuten een grote kans kreeg op de gelijkmaker. Jens Wirrix stoomde op, maar vond uiteindelijk Romeo Okonkwo op zijn weg. De keeper redde uitstekend.

Vervolgens waren de kansen toch vooral voor Gemert, dat al voor rust de wedstrijd in het slot had moeten laten vallen, maar daarin niet slaagde. In de 25e minuut had Ralf Kemper de 2-0 op zijn schoen na een voorzet van Niels Fleuren de bal ging huizenhoog over. Even later waren zowel Safa Kizir als Eon Herman in de buurt van een doelpunt, dat echter niet wilde vallen.

Gemert wist dat een driepunter de veilige haven in zicht zou brengen, Baronie moest winnen om Dongen op afstand te houden in de strijd om de playoff-tickets om degradatie. Die grote belangen vielen af te lezen van de tweede helft, waarin het niveau een stuk lager was. De spanning zat tussen de oren van beide ploegen, die geen risico’s meer durfden te nemen.

Dat kwam het kijkspel niet ten goede. In de zestigste minuut haalden de Gemertse toeschouwers opgelucht adem toen Jurik Zimmerman de bal in kansrijke positie over schoot. Verder had de Gemertse defensie eigenlijk weinig te duchten van de Baronnen en in die zin hield de thuisploeg continu controle over de wedstrijd.

Maar oh, wat zou een tweede goaltje welkom zijn….maar dat bevrijdende doelpunt liet heel lang op zich wachten. De 90 minuten stonden al op het bord toen Eon Herman op pad werd gestuurd door Jasper Waalkens. De voorzet van ‘Jontje’  werd bij de tweede bal binnengetikt door Jorzolino Falkenstein; 2-0.

De opluchting was groot op sportpark Molenbroek, want daarmee was het duel beslist en kon Gemert zich laven aan de wetenschap dat lijfsbehoud formeel weliswaar nog geen feit is, maar nu wel heel erg dichtbij. Dat leidde tot een mooi feestje in de kantine, waar ook de titels van Vrouwen 1 en Gemert 6 al volop werden gevierd.

Een mooie middag derhalve. Komende zondag gaat Gemert op bezoek bij GVV Unitas in een poging om zich definitief veilig te spelen.

GEMERT: Okonkwo; Deben, Meyssen, Jacobs, Fleuren (68. Migchels); Lammers, Habraken (90, Brugmans), Herman; Kizir (75. Falkenstein), Kemper (90. Barten), Waalkens.

Meer foto’s van de wedstrijd van onze clubfotograaf Frans Brzoskowki in het album op deze site.