Gemengde gevoelens na enerverende remise bij ADO’20: 2-2

22 september 2019

Gemert heeft zondagmiddag een punt meegenomen uit het Noord-Hollandse Heemskerk. Uit tegen ADO’20 stond na negentig enerverende minuten een 2-2 op het scorebord. Die uitslag leidde tot gemengde gevoelens in het zwartwitte kamp. Bij rust koesterde Gemert immers een comfortabele 0-2 voorsprong, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ADO na rust terecht een punt opeiste.

Gemert-trainer Reinald Boeren moest vooraf wat schuiven. Jens Leijten kampte afgelopen week met griep en was niet fit genoeg om te starten. Hij nam plaats op de bank. In de warming-up haakte ook Joop Daniëls af. Hij had al wat last en bleek niet inzetbaar. Kees Brugmans en Justin Houwers keerden terug in de basis.

In de eerste helft leken alle puzzelstukjes op zijn plaats te vallen voor Gemert. Terwijl ADO’20 op het eigen kunstgras probeerde om Gemert onder druk te zetten, maar niet of nauwelijks gaten kon vinden, beet Gemert telkens gevaarlijk van zich af. In de zevende minuut stond de 0-1 op het bord. Thijs van Pol gaf een indraaiende bal vanaf rechts en Reva Kreekels frommelde de bal onder de ADO-doelman door in de touwen.

Het spelbeeld bleef daarna hetzelfde. Gemert liet ADO een beetje komen en slaagde er meermaals in de ruimte te benutten die de gastheren defensief lieten. Thijs van Pol dacht in de 16e minuut de 0-2 aan te tekenen, maar dat doelpunt werd afgekeurd vanwege buitenspel. Even later hadden Thijs van Pol en Reva Kreekels vrij baan richting het Heemskerkse doel, maar de doelman hield de inzet van Van Pol tegen.

ADO liet zich niet onbetuigd, maar was voor de goal vrij onschuldig. Gemert acteerde slimmer en was aanvallend veel effectiever dan de thuisploeg. In de 26e minuut botsten twee ADO’20-verdedigers tegen elkaar op bij een luchtduel. Eén van hen, Sem Kroon, moest naar de kant met een bebloed shirt. ADO had na de wissel de organisatie nog niet op orde en Gemert profiteerde direct. Joost Habraken vond de achterlijn op de rechterflank, Willem den Dekker tikte de fijne voorzet binnen.

De marge van twee werd voor rust niet meer bedreigd; een heerlijke tussenstand voor de mannen van Reinald Boeren.

Gemert stapte met vertrouwen uit de kleedkamer voor het tweede bedrijf, maar zag al meteen dat ADO een paar wissels had doorgevoerd en ook uit een ander vaatje tapte. Dat leidde eigenlijk te snel – door een zwartwitte bril bekeken althans – tot de aansluitingstreffer.  Mick Christophersen verschalkte Bono Barten in de 47e minuut, waardoor de thuisploeg meteen weer in de wedstrijd zat.

Daarna werd Gemert vrijwel continu teruggedrongen. Deels paste dat wel in het plaatje van Gemert, dat uit de tegenstoot probeerde toe te slaan, maar gaandeweg werd de druk wel erg hoog en werden de kansen van ADO steeds groter. Maar Bono Barten en co bleven overeind en een kwartier voor tijd leek Gemert de buit te pakken. Een steekbal van Coen Brouwers werd op waarde geschat door Thijs van Pol, maar zijn inzet draaide net voor het doel langs.

De 1-3 en daarmee de beslissing bleven uit en zoals je dan vaak ziet: het doelpunt viel aan de andere kant. Uit de tegenaanval kwam ADO door op rechts en de bal werd fraai ingekopt door Sead Mazreku, een van ADO’s sterkhouders: 2-2.

Dat was een bittere pil voor de Gemertenaren, maar de alarmfase was nog niet voorbij. Met nog bijna een kwartier op de klok zette de thuisploeg nog eens aan en dat leidde tot een paar hachelijke momenten voor het Gemertse doel. Luc Schuffelen zal vannacht nog wel eens wakker schrikken van zijn kans op de 3-2 in de 84e minuut. Uit de rebound liet hij de lat boven Bono Barten een paar seconden natrillen.

U begrijpt, het was geen seconde saai op sportpark De Vlotter. Maar van een groots slotoffensief van ADO kwam het uiteindelijk niet meer. De meeste krachten waren weggevloeid en Gemert slaagde erin om de bal lange tijd op de helft van de tegenstander te houden, waardoor de slotfase nog redelijk gecontroleerd werd uitgevoetbald.

Enerzijds was het zuur dat de 0-2 marge bij rust niet genoeg was voor de drie punten, anderzijds had ADO minimaal een punt verdiend op basis van de tweede helft. Met de 2-2 pakte Gemert voor de vierde achtereenvolgende wedstrijd in de derde divisie minimaal een punt. Dat leidt vooralsnog tot een plaatsje in de middenmoot: achtste.

Komende zondag komt Quick op bezoek op sportpark Molenbroek.

GEMERT: Barten; Teuben, Westerlaken, Jacobs, Houwers; Brugmans (83. S. Jansen), Habraken, Brouwers, Den Dekker, Van Pol, Kreekels (68. Leijten).

Leo Tillmans, de huisfotograaf van ADO’20, maakte zondagmiddag foto’s. Met dank aan hem.