Gelijkspel Gemert tegen Baronie

20 maart 2016

Gemert heeft zondagmiddag een punt meegenomen uit Breda. De uitwedstrijd tegen Baronie eindigde in een 1-1 gelijkspel. Beide treffers vielen na rust.

Baronie-Gemert was voor beide teams erg belangrijk. Gemert heeft punten nodig om zich aan de gevarenzone te ontworstelen, de nood bij Baronie als nummer voorlaatst is nog hoger. Gemert trad op sportpart De Blauwe Kei aan zonder de niet-fitte Erik van Dijk. Kees Brugmans keerde terug na zijn schorsing. Verder waren er geen wijzigingen ten opzichte van de derby tegen UDI vorig weekend.

Groot nadeel voor zowel de 22 voetballers als het publiek was om te beginnen dat het veld in Breda er beroerd bij lag. Goed voetbal was op de hobbelige grasmat nauwelijks mogelijk, de bal stuiterde alle kanten op.

Gemert begon aardig. De ploeg creëerde ook het eerste gevaar. Een kopbal van Thijs van Pol werd van de lijn gehaald. Even later testte Yoeri Vissers de Bredase doelman Ralf van Gestel met een hard schot. Langzaam maar zeker kwam de thuisploeg beter in de wedstrijd. In de 17e minuut zorgde Dennis Peragon – clubtopscorer bij Baronie –  voor gevaar. Zijn voorzet werd door Yvan Mkundumugisha hard over geschoten.

Gemert was de controle een beetje kwijt  en Sven van Ommeren redde op een inzet van Peragon. Maar het laatste kwartier van de eerste helft was vervolgens weer voor de zwartwitten. Er kwamen ook kansen. Jasper Lalisang kreeg de bal op een presenteerblaadje aangeleverd door Thijs van Pol, maar schoot hard voorlangs. Even later raakte Joost Habraken de bal volledig verkeerd toen hij in stelling was gebracht door een steekbal van Bart van Berlo.

Zo bleef het 0-0 tot aan de rust en waren er voor Gemert nog meer dan voldoende aanknopingspunten om voor de zege te gaan. Maar na rust viel het spelpeil terug. Baronie en Gemert zijn in deze fase van de competitie echt aan het knokken, aan het worstelen, aan het harken. Het niveau was zondag na rust navenant. Bryan Bongaards tekende voor de eerste dreiging, gevolgd door enkele speldenprikken van Gemert, toen de bal in de 58e minuut plots op de stip ging. Sven van Ommeren kwam ietwat ongelukkig in aanraking met een Bredase aanvaller, die gretig ging liggen. Jay Jay Meierdres prikte vanaf elf meter raak.

Dat was een mokerslag. De meegereisde Gemertse supporters zagen in de verte donkere wolken aankomen. Verliezen bij de nummer voorlaatst zou het perspectief voor de komende weken donker inkleuren. Zover kwam het gelukkig niet, al leek de ploeg van Bert Ruijsch wel even uit het lood geslagen. De zwartwitten vochten wel verbeten, maar voetballend was het allemaal erg pover. Ralf Kemper kwam voor Bart van Berlo, bij Baronie kwam good-old Mathew Amoah in het veld, de voormalige prof van Vitesse en NAC, die sinds februari voor de Baronnen uitkomt.

Het was allerminst het resultaat van een groots offensief, maar in de 77e minuut kwam Gemert op gelijke hoogte. De goal kwam een beetje uit de lucht vallen maar werd er niet minder om gekoesterd. Jens Leijten zette voor vanaf de rechterflank, Thijs van Pol prikte bij de eerste paal binnen; 1-1.

In het laatste kwartier was het erg spannend maar kwam er geen schifting meer. Kees Brugmans moest zich geblesseerd laten vervangen door Jori Vermeulen. In blessuretijd liet Baronie het thuispubliek nog één keer opveren, maar de kopbal van Peragon belandde in de grote ballenvanger achter de goal van Sven van Ommeren.

Zo pakte Gemert één puntje in Breda. Gezien de tweede helft en de daarin opgelopen achterstand kon het zwartwitte kamp ermee leven. De ploeg toonde mentale kracht door terug te komen en hield Baronie op de ranglijst in ieder geval op afstand. Tegelijkertijd houden de zorgen aan en wordt de druk op de twee aankomende thuiswedstrijden niet minder. Komend weekeinde is Gemert vrij, het duel met TOP staat op de rol voor zondag 3 april, gevolgd door de thuisbeurt tegen DESO op 10 april.

GEMERT: Van Ommeren; Brugmans (87. Jori Vermeulen), Davy Vermeulen, Mark van Dijk, Van den Elzen;  Van Berlo (69. Kemper), Leijten, Lalisang, Vissers, Habraken en Van Pol.