Erik van Dijk stopt met voetballen

9 maart 2016

Erik van Dijk is aan zijn laatste seizoen als actief voetballer bezig. De middenvelder van vv Gemert heeft besloten om aan het einde van de lopende competitie afscheid te nemen en de voetbalschoenen aan de wilgen te hangen.

Daarmee verdwijnt straks een van de meest gezichtsbepalende spelers van vv Gemert van de afgelopen twintig (!) jaar uit de selectie. Samen met tweelingbroer Mark vormt hij al sinds jaar en dag het kloppende hart van de hoofdmacht van de zwartwitten. Het is dan ook geen gemakkelijk beslissing geweest om te stoppen. ,,Ik heb er lang over nagedacht”, vertelt hij. ,,Sinds de winterstop ben ik er al volop mee bezig. Naarmate de gesprekken met de club over volgend seizoen dichterbij kwamen, kreeg ik steeds meer het gevoel dat het een goed moment zou zijn om te stoppen. Ik word in december 37. Je merkt toch wel dat het herstel soms wat langer duurt, bovendien is het thuis ook druk met het gezin. Al met al is het gewoon mooi geweest.”

Erik van Dijk speelde in zijn jeugdjaren (van 1993 tot 1996) enkele seizoenen voor PSV. Later drongen hij en Mark als grote talenten door tot de A-selectie van vv Gemert, beleefden met de zwartwitten het hoofdklasse-kampioenschap van ’98 en maakten daarna de overstap naar Helmond Sport. Erik speelde van 2000 tot 2003 op De Braak en keerde vervolgens terug op sportpark Molenbroek, waar hij sindsdien een van de dragende krachten is in de frontlinie en op het middenveld.

Hij realiseert zich dat hij het voetbal gaat missen. ,,Je weet eigenlijk niet beter dan dat voetballen een belangrijk deel van je leven is. Dat zal straks zeker wennen zijn. Ik heb  altijd met plezier gespeeld, het altijd goed naar mijn zin gehad en veel mooie dingen meegemaakt. Ja, ik ga veel missen.” Maar, zegt hij met een glimlach: ,,Sommige dingen ga ik ook zeker niet missen. Zo’n voorbereiding op het nieuwe seizoen….Of als het buiten guur en koud is en je zit met de kinderen op de bank en je moet gaan trainen….Ik zal in ieder geval veel meer tijd krijgen, al zal ik altijd wel blijven sporten, want je wil natuurlijk fit blijven.”

Erik kampt momenteel met een blessure, waardoor hij er afgelopen zondag niet bij was tegen O.S.S.’20. Hij gaat proberen om zichzelf klaar te stomen voor de wedstrijd tegen UDI’19 van komende zaterdag. ,,Het zullen best rare maanden worden voor mij, wetende dat het je laatste wedstrijden zijn als speler. We gaan er alles aan doen om het seizoen goed af te sluiten en zorgen dat we onderin wegblijven.”

De Technische Commissie zegt het naderende vertrek van Erik te betreuren. ,,Maar natuurlijk respecteren we zijn besluit, het is een begrijpelijke keuze”, zegt Anthony Geurts namens de TC. ,,Erik heeft een prachtige carrière gehad. Iemand met zo’n enorme staat van dienst voor de club moet het moment om te stoppen zelf kunnen bepalen. Wij hebben hem dan ook alle vrijheid en tijd gegeven om zijn keuze te maken.”

VVG groene ster-323 VVG groene ster-177 VVG groene ster-159