Duel Gemert 1 gestaakt bij 1-0 achterstand

12 december 2016

De wedstrijd Gestel-Gemert is zondagmiddag in de 70e minuut gestaakt. Een blessure bij de scheidsrechter maakte dat beide ploegen vroegtijdig naar de kleedkamers werden gestuurd.  Op dat moment was de stand 1-0 in het voordeel van de Eindhovenaren.

Gemert startte op sportpark Dommeldal-Zuid zonder Mark van Dijk en Yoeri Vissers, beide geschorst. De ploeg van Dennis Dekkers kreeg de eerste kansjes via de linkerflank. Eerst stuitte Jasper Lalisang op de keeper van Gestel, Jamil Kools. Vervolgens kon de Eindhovense defensie ingrijpen toen Vincent Buijssen was doorgebroken. Ook Gestel was met enige regelmaat gevaarlijk. Zo moest Sven van Ommeren zich tot het uitsterste strekken bij een schot van Henny Noyen. De Gemertse goalie duwde de bal tegen de lat. Uit de daaropvolgende corner kopte Noyen bijna raak bij de eerste paal.

Gestel-Gemert boeide wel, maar was zeker geen goede wedstrijd. Voetballend was het matig; er ging vooral erg veel mis. Gemert was slordig in de passing, waardoor Gestel regelmatig de gelegenheid kreeg om snel om te schakelen. De beste Gemertse kans voor rust was voor Vincent Buijssen, die een gaatje vond in de achterhoede van Gestel maar er niet in slaagde om Kools te verschalken.

Bij rust stond zo nog altijd 0-0 op het scorebord en die gelijke stand paste wel bij de veldverhoudingen. Geen van beide ploegen was dominant.

Na de hervatting werd het snel amusant. Jasper Lalisang kreeg een prima mogelijkheid, maar zijn schot werd gekeerd door de Gestelse doelman. Aan de andere kant was het bijna raak toen Carsley Mathilda de bal tegen de lat schoot. Het was de tweede keer dat het aluminium Eindhovens succes in de weg stond.

Toch kwam de thuisploeg op voorsprong. Mathilda kreeg bij een loopactie de ruimte die hij zocht en klopte de uitkomende Sven van Ommeren met een rollertje, 1-0 in de 58e minuut. Gemert moest in de achtervolging en drong Gestel gaandeweg meer terug, maar moest continu op zijn qui-vive zijn voor de Gestelse uitvallen. Ron Jansen loste de geblesseerde Ralf Kemper af en maakte zo zijn rentree na enkele weken blessureleed.

Tot een echt slotoffensief kwam het uiteindelijk niet, omdat de scheidsrechter last kreeg van een blessure. In de 70e minuut, terwijl Gemert klaar stond om een corner te nemen, moest hij naar de kant. Hij stuurde vervolgens beide teams naar de kleedkamers. In eerste instantie tijdelijk, maar toen na een korte blessurebehandeling verder spelen onmogelijk bleek, werd het duel definitief gestaakt. Gemert zal na de winterstop voor twintig minuten terug moeten naar Gestel in een poging om de 1-0 achterstand weg te poetsen.

De zwartwitten hebben voor het kerstreces nog één competitiewedstrijd voor de boeg, komende zondag op eigen veld tegen Chevremont uit Kerkrade. Donderdag staat de bekerwedstrijd tegen Venray op het programma, maar het lot van die wedstrijd is nog onduidelijk. Venray weigert op kunstgras te spelen vanwege het debat over de gezondheidsrisico’s. Daardoor werd zondag de competitiewedstrijd in de eerste klasse tegen Deurne, dat ook een kunstgrasveld heeft, van het programma gehaald. Maandag wordt duidelijk wat er met de bekerwedstrijd van donderdag gebeurt: uitstel of verplaatsing.

GEMERT: Van Ommeren, Leijten, Jori Vermeulen, Van Berlo, Jacobs, Brouwers, Habraken, Lalisang, Van Brussel, Kemper (68. Jansen), Buijssen