Dramatische middag Gemert tegen ADO’20

25 september 2022

Gemert heeft een uiterst beroerde zondagmiddag achter de rug. De ploeg werd voor eigen publiek op een 1-6 overwinning getrakteerd door lijstaanvoerder ADO’20.

Zelfs de verstokte Gemert-fans moesten diep in hun geheugen graven voor een thuiswedstrijd waarin Gemert zo kopje onder werd geduwd. Helemaal uit de lucht vallen komt de zeperd echter niet, want ook vorige week uit tegen Quick incasseerden de zwartwitten vier goals in de eerste helft. Het kon dus nog erger, zo bleek tegen ADO’20.

Voor zo’n oorwassing zijn er geen excuses te bedenken. De spelers zullen zichzelf allemaal in de spiegel moeten aankijken. Ja, Gemert miste zondag een aantal sterkhouders; Jasper Waalkens ontbrak vanwege privéverplichtingen. Spits Ralf Kemper moest zich ziek afmelden. Erwin van den Broek is zoals bekend langdurig uit de roulatie met knieproblemen.

Maar niemand die zich daar  na het drama in twee bedrijven achter verschool. Want ook zonder die spelers moest het beter dan wat de zwartwitten tegen ADO’ 20 op de mat legden.

Al vanaf minuut 1 waren de Heemskerkers heer en meester. Gemert plooide terug en probeerde vanuit een compacte verdediging de ruimte te zoeken. Dat ADO’20 al na twee minuten vrij voor Stefan Tielemans verscheen, mocht voor een waarschuwing doorgaan.

In de 10e minuut vertoonde Gemert aanvallend teken van leven. Het was meteen een opperbeste kans. T-shawn Illidge,  het jonge talent dat voor het eerst in de basis startte, had een prima actie in huis en legde af op de inkomende Kianu Verlinden. Diens schot spatte uiteen op de lat.

Dat gaf de Gemertse burger moed. Voor even althans. Want binnen een paar seconden was het aan de andere kant wel raak. Feyo Glim besloot vanaf een meter of twintig uit te halen. Stefan Tielemans stond aan de grond genageld: 0-1.

Die opdoffer was het startsein voor een huiveringwekkend half uur voor Gemert. De ploeg werd compleet overlopen op een manier die pijn deed aan de ogen. ADO’ 20 is zeker een prima ploeg, die niet voor niets bovenaan staan, maar Gemert riep de problemen ook over zichzelf af. Scherpte, duelkracht, gogme, rust aan de bal; het ontbrak allemaal. De opbouw stokte al voordat ie goed en wel begonnen was en de Heemskerkers werden telkens gelanceerd door Gemertse slordigheden.

En zo liep de teller snel op. Danny Lute (23e min), Milan Zonneveld (31e min), Milan Klopper (32e min) en Maurizio Brenna (43e min) scoorden. Bij 0-4 deed Gemert wat terug via Joey Verhoeven, die raak schoot uit een corner, maar niemand onder de Gemert-aanhang die daar ook maar een beetje hoop aan ontleende.

De tweede helft was natuurlijk een formaliteit. Gemert had leergeld betaald en kwam beter voor de dag, maar het moet gezegd: ADO’20 ging van het gaspedaal en hoefde natuurlijk niet meer zo nodig. De Noord-Hollanders bleven desondanks beter dan de thuisploeg. In de 55e minuut werd het 1-6 door Ruben Doesburg, die weer door de verdediging van Gemert sneed als een warm mes door de boter.

Verder hield Gemert na rust vrij eenvoudig stand, voor wat het waard was. Op precies 90 minuten floot de scheidsrechter voor het einde; hij wilde de lijdensweg van de thuisploeg niet langer laten duren. Het was al erg genoeg zo.

Gelukkig kost ook een grote nederlaag slechts drie punten. Gemert staat nog altijd stevig in de middenmoot. In de komende dagen zal de ploeg zich moeten oprichten. Zondag wacht de derby tegen OJC. Een mooi affiche en voor Gemert de kans om het geschonden blazoen weer op te poetsen.

GEMERT: Tielemans; Brugmans, Verhoeven, Jacobs, Van Lee (46. Ben Rouba), Lammers, Meyssen, Verlinden (72. Oerlemans); Falkenstein (46. Kizir), Illidge (72. Michels), Zwanen (46. Barten).

Meer wedstrijdfoto’s van onze fotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.