Deur eigen jeugd wagenwijd open

19 juli 2022

Met het vertrek van Dylan van Diepen naar Helmond Sport weten we definitief hoe de selectie van Gemert er volgend seizoen uitziet. Het is een flink vernieuwd keurkorps, met tijdelijk misschien een iets minder ‘Gemerts gezicht’. Tegelijkertijd staat de deur voor de eigen beloften verder open dan ooit, nu de selectie is teruggebracht naar zestien veldspelers.

De stap omhoog van Dylan geeft aan hoe weerbarstig het zelf opleiden van spelers soms kan zijn. De snelle promotie naar het betaald voetbal is de talentvolle aanvaller van harte gegund en is een succes voor de opleiding. Maar jammer is het ook, zeker in een jaar dat we afscheid hebben genomen van clubjongens als Joost Habraken, Jens Leijten en ook Willem den Dekker, die door de fans na vier mooie jaren ook al lang en breed was omarmd.

Toch zet Gemert ook komend seizoen volop in op de eigen jeugd. Liefst negen spelers, meer dan ooit tevoren, maken de overstap van de O19 naar het O23-team, het voorportaal van de hoofdmacht. ,,Negen, en eigenlijk tien als je Dylan mee zou tellen, is echt een ongekend aantal”, zegt Hoofd Opleidingen Toine Ketelaars. ,,Je kunt niet verwachten dat dat elk jaar gebeurt. Maar we zijn er wel erg blij mee. Het geeft aan dat we er alles aan doen om de aansluiting te bewerkstelligen.”

Twee spelers verkassen deze zomer van O23 naar de selectie: Wout Barten en Jorn Migchels. Zij maakten de afgelopen maanden al de nodige minuten in de hoofdmacht. Ook andere spelers roken al aan het grote werk. In de laatste playoffwedstrijd tegen GVVV herbergde de selectie vijf spelers van de O23/O19. Vier kwamen ook in actie in Veenendaal.

Zoals eerder al bekend gaat de selectie deze zomer bewust terug van negentien naar zestien veldspelers. Doel van de staf en Technische Commissie is om de beloften van het O23-team sneller en vaker bij het eerste elftal te betrekken en kansen te bieden.

De filosofie van Gemert – zo hoog mogelijk spelen met zoveel mogelijk zelf opgeleide spelers – wordt daarmee opnieuw inhoud gegeven. Maar tegelijkertijd moeten de beloften het wel zelf afdwingen, benadrukken Anthony Geurts en Toine Ketelaars. Anthony: ,,Onze trainer zegt altijd: ‘kansen krijg je niet, die verdien je’. Zo is het natuurlijk. Die laatste stap is altijd ontzettend moeilijk. Altijd zo geweest ook. Als je erbij zit, begint het eigenlijk pas. Je zal er echt alles voor over moeten hebben om aan te pikken. Wat dat betreft zijn Joost en Jens natuurlijk geweldige voorbeelden geweest; die twee verzaakten nooit.”

Die talentvolle spelers worden vanuit staf en TC van Gemert zo goed mogelijk begeleid. Ronald Smits, vele jaren spelend op het Gemertse middenveld, zal zich komend seizoen nog nadrukkelijker richten op die rol; gesprekken voeren met de spelers, helpen als dat nodig is. Toine: ,,Het is niet zo dat we ze loslaten en zeggen: succes. We proberen de stap zo goed mogelijk te faciliteren. Ronald gaat zich daar nog intensiever mee bezighouden.”

Spelers van O19 naar O23: Stan Koster, Job Michels, Tim van Bree, T-Shawn Illidge, Luuk Graat, Mahad Abdi, Fabrizio Deben, Tijmen Vroomans, Mitchell Rutjens.
Spelers van O23 naar selectie: Jorn Migchels, Wout Barten.