Derby tegen Blauw Geel onbeslist: 0-0

26 september 2021

Gemert heeft aan de derby tegen Blauw Geel’ 38 een punt overgehouden. Het eindigde zondagmiddag op sportpark Molenbroek zoals het begon: 0-0.

Met die remise kon Gemert na afloop prima leven. Ja, er had op het laatst – toen Blauw Geel met tien man stond – misschien meer in gezeten, maar in de eerste helft waren de Veghelnaren duidelijk sterker en kwam de thuisploeg een paar keer goed weg.

Gemert trad aan met dezelfde elf als afgelopen woensdag tegen TEC, maar de ploeg oogde niet fris. De opbouw was vaak te onrustig en onzorgvuldig. Na een aftastend begin pakte Blauw Geel als eerste de teugels in handen. Dat leidde in de 11e minuut tot de eerste grote kans in de wedstrijd. Vince Duits, aanvaller van Blauw Geel, was het laatste station van een goede aanval, maar zijn inzet werd gekeerd door Gemert-goalie Stefan Tielemans.

Gemert kwam in die fase niet verder dan wat speldenprikken. Jens Leijten kwam een keer goed door op rechts, maar zijn voorzet werd onderschept door Blauw Geel-speler Robin Voets. Niet veel later was de opluchting bij de Gemert-aanhang groot, toen Stefan Tielemans – opnieuw ijzersterk – prachtig redde op een schot van Jay van Boxtel. Uit de hoekschop kopte Bram Besems de bal vervolgens op de lat.

Blauw Geel bleef dominant. Gemert oogde vermoeid – niet vreemd na de midweekse krachtmeting – en kwam nooit echt in het ritme. Pas in de 42e minuut produceerde Gemert de eerste echte kans. Ralf Kemper kreeg voor het eerst wat ruimte en leek de bal bij de tweede paal binnen te krullen. Blauw Geel-doelman Emilio Crusat antwoordde met een prima redding.

Die opleving gaf de Gemertse supporters hoop, want iedereen realiseerde zich dat het na rust anders moest om niet tegen de eerste nederlaag van het seizoen aan te lopen.

Na rust was het eerste gevaar opnieuw voor Blauw Geel; na een prima solo ging het schot van Vince Duits net over. In de 62e minuut vond er een bepalend moment plaats; Blauw Geel-verdediger Migiel Zeller had voor rust al geel geincasseerd en een overtreding op Joost Habraken betekende rood.

Die uitsluiting was een meevaller voor Gemert en kwam een beetje uit de lucht vallen. Gemert-Blauw Geel zijn weleens hete potjes geweest, maar de echte derbysfeer ontbrandde zondagmiddag eigenlijk nooit.

Blauw Geel moest dus met tien man verder. Gemert kreeg daardoor wat meer grip en Willem den Dekker had een goede schietkans, maar joeg de bal hard naast. In de 82e minuut was opnieuw Den Dekker een van de hoofdrolspelers. Zijn schot werd gekeerd en de rebound van de net ingevallen Jorzolino Falkenstein ging hoog over.

De grootste kans was voor Ralf Kemper. Hij deed eigenlijk alles goed met zijn kopbal, maar een katachtige reactie van de Veghelse doelman Crusat voorkwam de openingstreffer. In tweede instantie schoot Yentl Meyssen in het zijnet.

In de slotfase moest Gemert nog goed oppassen bij Veghelse uitvallen. Kees Brugmans deed goed werk door bij de eerste paal met een ultieme inspanning de Veghelse voorzet onschadelijk te maken.

Zo bleef het dus 0-0 op sportpark Molenbroek en zoals gezegd: Gemert had ‘m op het laatst kunnen winnen, maar speelde deze zondag te moeizaam om aanspraak te maken op de volle buit. De ploeg blijft niettemin ongeslagen en de gedeeld nummer twee van de ranglijst, samen met UNA en O.S.S.’20. Het ene puntje aan het slot van een enerverende week stemde derhalve tot tevredenheid.

Volgende zondag gaan we naar Naaldwijk, waar we het gaan opnemen tegen Westlandia.

Gemert:  Tielemans; Leijten, Brugmans, Van Loon, Van den Broek, Lammers, Ben Rouba (70. Falkenstein), Habraken (75. Meyssen), Den Dekker, Daniels, Kemper.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.