Derby Gemert-Blauw Geel eindigt in 1-1

14 september 2019

De derby Gemert-Blauw Geel’38 is zaterdagavond zonder winnaar gebleven. Op een sfeervol sportpark Molenbroek, met lekker veel publiek aan de kant, speelden de  regiogenoten gelijk: 1-1. Dat was gezien de veldverhoudingen een terechte uitslag, al kreeg Blauw Geel na rust wel de betere kansen.

De 1-1 betekende het eerste puntverlies voor de Veghelnaren, die als koploper naar Gemert waren afgereisd. Negen uit drie waren voor het beginsignaal de welluidende cijfers van de ploeg van Niels van Casteren. Gemert volgde op een zesde plaats. De thuisploeg  speelde iets gewijzigd ten opzichte van vorige week. Lars Teuben verhuisde van rechts naar links, Jens Leijten zakte een linie terug naar de rechtsbackplaats.

De verschillen waren marginaal, maar Gemert had in het eerste half uur een licht overwicht en was dreigender dan de opponent. Dat leidde in de 16e minuut tot de voorsprong. Al zo vaak is Jens Leijten de aangever geweest voor Thijs van Pol, maar nu waren de rollen omgedraaid. De spits kwam door op links en zette voor op de aanstormende Jens Leijten, die de bal zonder weifeling binnenkopte. Mooie goal: 1-0.

Gemert speelde in die fase sterk en hield controle over de wedstrijd. Kansen waren schaars, van beide zijden. Danny Verbakel verkeek zich op een diepe bal van achteruit en aan de andere kant had de cornervariant van Gemert bijna succes. Joost Habraken raakte de bal niet goed.

In het laatste kwartier kwam Blauw Geel’38 langzaam maar zeker beter in de wedstrijd. De ploeg ging gemakkelijker voetballen, maar kansen had dat nog niet opgeleverd, toen de ploeg uit een counter toesloeg. Thijs van Pol werd gestuit en uit de tegenaanval profiteerde Blauw Geel maximaal. Een schot van Verbakel werd nog gekeerd door Bono Barten, de rebound van jongeling Ben van de Nieuwenhof was de doelman te machtig: 1-1.

De tweede helft bood eigenlijk het spiegelbeeld van het eerste bedrijf. Nu was Blauw Geel lange tijd de bovenliggende partij en kwam Gemert in het laatste deel bovendrijven. Gemert mag Bono Barten danken dat het in de mindere fase niet op achterstand kwam. De doelman onderscheidde zich onder meer met knappe reddingen op inzetten van  Verbakel en Van de Nieuwenhof, kort na rust. Op dat moment had Verbakel al succes kunnen hebben met een schot uit de draai en een lob, die over ging. De grootste kans was misschien nog wel voor Sander Egmond, die werd gelanceerd en zo vrij voor het Gemertse doel werd gezet. Bono kwam opnieuw als winnaar tevoorschijn uit de rechtstreekse confrontatie.

Zo bleef het 1-1 en terwijl het laatste kwartier naderde, eigende Gemert zich weer meer balbezit toe. Reva Kreekels had een goede actie vanaf links, maar zijn voorzet bereikte geen medespeler. En in de slotfase van de wedstrijd mochten de zwartwitten zelfs nog ruiken aan drie punten. Thijs van Pol stuitte op Blauw Geel-doelman Ralph Vos en kopte de bal even later naast uit een voorzet van rechts.

Zo bleef de derby tot de laatste minuut spannend. Maar in de stand kwam geen verandering meer. Toen scheidsrechter Patrick Henshuijs voor het laatst op zijn fluit blies, stond de 1-1 nog steeds op het scorebord. Daarmee maakte Gemert de Veghelnaren de eerste punten afhandig en pakten de zwartwitten voor de derde week op rij punten, terwijl de start van het debuutjaar in de derde divisie algemeen als zeer zwaar was bestempeld.

De ploeg groeit in het seizoen, dat volgende week verder gaat met een uitwedstrijd in Heemskerk tegen ADO’20.

GEMERT: Barten; Leijten, Westerlaken, Jacobs, Teuben (83. Houwers), Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (88. Van den Broek), Van Pol, Kreekels.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.