Brabantse Ballonfeesten afgelast

31 maart 2020

De Brabantse Ballonfeesten gaan dit jaar niet door. Het evenement stond gepland voor zaterdag 29 en zondag 30 augustus op sportpark Molenbroek, maar de organisatie heeft besloten om niet verder te gaan met de voorbereidingen voor de editie van 2020.

De afgelasting lijkt met nog vijf maanden te gaan aan de vroege kant. Toch is het een weloverwogen keuze, zegt Martin Jacobs namens Rotary Gemert-Bakel-Laarbeek, dat het evenement in samenwerking met vv Gemert organiseert. ,,Om straks weer een mooi evenement neer te zetten, moet je nu beginnen met het benaderen van bedrijven met de vraag of ze interesse hebben in een of meer vaarten. In deze onzekere en verwarrende tijden, met veel zieken en overledenen door het coronavirus, vinden wij het onethisch om bij bedrijven aan te kloppen. Ondernemers hebben andere zaken aan hun hoofd. Vandaar dat we hebben gezegd: gezien de omstandigheden gelasten we deze editie af.”

De Brabantse Ballonfeesten werden de afgelopen jaren gehouden op de accommodatie van vv Gemert aan de Sportlaan en zouden in augustus eigenlijk aan hun 28e editie beginnen. In twee dagen gingen tal van heteluchtballonnen de lucht in en was er daaromheen een uitgebreid amusementsprogramma. ,,Dit is een heel vervelend besluit”, zegt Martin Jacobs. ,,Maar laten we ons nu richten op wat echt belangrijk is: gezond blijven en de bestrijding van het verschrikkelijke coronavirus. Eind dit jaar kunnen we hopelijk de draad met veel enthousiasme oppakken voor de editie van 2021.”