Bonuspunt Gemert 1 bij koploper

12 maart 2023

Gemert 1 heeft zondagmiddag een punt bemachtigd in de uitwedstrijd tegen lijstaanvoerder ADO’20. Het eindigde op sportpark De Vlotter in Heemskerk zoals het begon: 0-0.

De zwaarbevochten remise tegen de torenhoge titelfavoriet werd innig gekoesterd door de zwartwitten, die zo voor de tweede keer op rij een van de betere ploegen in de derde divisie punten afsnoepten en de hoopgevende reeks na de winterstop opnieuw verlengden.

Gemert-trainer Reinald Boeren kon zondag niet beschikken over een drietal spelers, los van de langdurende blessuregevallen. In de goal werd de aan de enkel geblesseerde Stefan Tielemans net als vorige week tegen Hercules vervangen door Romeo Okonkwo. Jorn Migchels en Jasper Waalkens waren geschorst en werden afgelost door Fabrizio Deben en Safa Kizir.

Nadat runner-up VVSB zaterdagavond al drie punten had laten liggen, was de opdracht voor ADO’20 duidelijk: winnen van Gemert en de marge aan kop uitbouwen tot zeven punten. Die intentie vertaalde zich voor rust in veel balbezit voor de thuisploeg, maar weinig uitgespeelde kansen.

Er waren een paar heikele momenten voor het Gemertse doel, maar die waren er ook aan de andere kant. Voetballend was Gemert de onderliggende partij, qua scoringsmogelijkheden niet. Ralf Kemper kreeg bijvoorbeeld twee kopkansen in de 31e minuut. Eerst na een voorzet van Eon Herman vanaf rechts, in de nastoot uit een voorzet van Safa Kizir van links. Beide keren lukte het net niet.

Kort voor rust moest Romeo Okonkwo zich tot het uiterste strekken om een pegel van Maurizio Brenna onschadelijk te maken.

Gemert haalde zonder kleerscheuren de rust, maar was zich er terdege van bewust dat ADO’20 de duimschroeven nog wat verder zou aandraaien en dat er een spannende tweede helft aan zat te komen. Dat gebeurde ook. Romeo moest al snel een paar keer ingrijpen bij gevaarlijke aanvallen, met name van Mike Zonneveld. Telkens kwam de Gemertse doelman als winnaar uit de strijd. Zo ook in de 68e minuut, toen ADO’20 via Zonneveld de ultieme kans kreeg en Romeo met een een uitstekende redding de 1-0 voorkwam.

Een paar minuten later haalde de invaller-goalie helemaal de schijnwerpers naar zich toe. Een overtreding van hem in het strafschopgebied werd door de scheids bestraft met een penalty. Zo leek de missie van Gemert toch in duigen te vallen. Maar Romeo bleef rustig en pakte de inzet van Zonneveld klemvast. De spits van ADO’20 zal vannacht nog weleens wakker zal schrikken van zijn Gemertse plaaggeest.

Het bleef 0-0 en Gemert hield zicht op een punt. De ploeg slaagde er nu niet meer in om zelf dreigend te worden, maar bleef volharden in het afweren van de Heemskerkse aanvallen. Dat deed de defensie zo stoïcijns en taakbewust, dat gaandeweg de moed bij de thuisploeg een beetje in de schoenen zakte. Gemert werd wel teruggedrukt, maar heel grote kansen kreeg ADO’20 niet meer en zo haalden de zwartwitten knokkend voor elke meter de eindstreep.

De ploeg verdient een compliment voor de instelling en bereidheid om het onderste uit de kan te halen en werd daar in Heemskerk voor beloond. Het zijn niet ingecalculeerde punten en daardoor des te lekker.

Komende week staat de inhaalwedstrijd uit tegen JOS Watergraafsmeer op het programma. Een duel met een rechtstreekse concurrent, waarin de punten extra kostbaar zijn. Want verlichting van de zorgen is er nog niet. Ondanks de goede reeks van elf punten uit zes duels na de winterstop staat de ploeg van Reinald Boeren nog immer in de gevarenzone en blijft de strijd ongekend spannend.

GEMERT: Okonkwo; Deben, Meyssen, Jacobs, Fleuren; Lammers, Brugmans, Barten (90. Van Zutphen); Herman (87. Illidge), Kemper, Kizir (79. Falkenstein).