Bittere pil voor Gemert in Hoogland

17 november 2019

Gemert heeft zondagmiddag een bittere pil moeten slikken. De ploeg van Reinald Boeren leek in de tweede helft op weg naar een soevereine uitzege tegen Hoogland, maar moest in de slotminuten twee forse tegenvallers incasseren. Ralf Kemper kreeg een rode kaart en Hoogland kwam in de dying seconds van de wedstrijd op gelijke hoogte: 3-3.

Daarmee waren de druiven zuur voor het zwartwitte kamp. Toen Thijs van Pol halverwege de tweede helft voor de 1-3 voorsprong zorgde, leek er immers geen vuiltje aan de lucht voor Gemert, dat de eerste uitzege sinds 8 september (FC Lienden) voor het grijpen had.

De 1-3 was op dat moment een verdiende voorsprong. Gemert was begonnen zonder Jens Leijten, die vorige week tegen Groene Ster verkeerd terecht kwam en daar een stevige blessure aan zijn pols aan heeft overgehouden. Kees Brugmans verving hem op de rechtsbackpositie. Lars Teuben is nog altijd niet hersteld van de hardnekkige keelontsteking, die hem al een paar weken parten speelt.

Gemert kwam op sportpark Langenoord in Hoogland (gemeente Amersfoort) als eerste tot een paar dreigende momenten. In de tiende minuut meldde Ralf Kemper zich gevaarlijk voor het vijandelijke doel, even later kwam Hoogland met de schrik vrij bij pogingen van Willem den Dekker en Bram Jacobs.

Het bleef 0-0 en het openingsdoelpunt viel aan de andere kant. Hoogland kwam na een kleine 20 minuten op 1-0 door een prachtige vrije trap, die Bono Barten het nakijken gaf. Gemert moest dus in de achtervolging, maar pakte die missie met veel overtuiging op. In de 25e minuut al kwam de gelijkmaker op het bord. Willem den Dekker onderschepte de bal, liet een prachtig staaltje zien en stelde Ralf Kemper in staat om de bal binnen te werken: 1-1. Weer iets van vijf minuten later was het weer raak. Een voorzet van Joost Habraken kreeg het beslissende zetje van Bram Jacobs, waardoor de zwartwitten de wedstrijd volledig naar zich toetrokken: 1-2.

De ploeg had voor rust verder weg moeten lopen, maar het bleef bij de 1-2. De voorsprong werd evenwel na de hervatting alsnog vergroot. Willem den Dekker, onbetwist de beste man van het veld zondagmiddag, was nu de voorbereider van een doelpunt van Thijs van Pol. De topscorer maakte er 1-3 van en Gemert zat op rozen. Zo leek het.

Wat de ploeg op zo’n moment nog mist, is het gogme en de meedogenloosheid om zo’n marge niet meer in gevaar te laten komen. Het ging alsnog mis in Hoogland en daar was werkelijk geen enkele aanleiding voor te bedenken. Gemert was immers heer en meester, toen de thuisploeg toch de aansluiting vond en op 2-3 kwam. Er stonden nog 20 minuten op de klok, dus plotseling ging Hoogland er weer in geloven. Dat leidde in de 75e minuut in een grote kans. De gelijkmaker bleef uit, maar het was wel doping voor de gastheren, die nog eens aanzetten.

Toch bleef de schade voor Gemert beperkt. Tot de 44e minuut althans. Ralf Kemper kreeg direct rood. Een onterechte beslissing. Beelden van het moment bevestigden achteraf de indruk die de zwartwitten al meteen hadden: de spits speelde de bal en de rode kaart had niet gegeven mogen worden. Het was er wel een met consequenties, want niet veel later maakte Hoogland alsnog de 3-3 via Oskar van Logtestijn.

Zo stapte Hoogland opgetogen van het veld en was de deceptie bij Gemert enorm. Twee punten werden volstrekt onnodig in Hoogland achtergelaten, en bovendien zal de rode kaart van Ralf Kemper wellicht gevolgen krijgen. Gemert bezet nu een vierde plaats in de derde divisie, maar die stand is enigszins vertekend, omdat alle ploegen net onder de zwartwitten minimaal één duel minder hebben gespeeld.

Komende zondag speelt Gemert alweer de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2019. Tegenstander is dan EVV uit Echt.

GEMERT: Barten: Brugmans, Westerlaken, Jacobs, Houwers (81. Sem Jansen), Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls, Van Pol, Kemper.