Coronaprotocol vv Gemert

7 januari 2021

Sinds maart hanteert voetbalvereniging Gemert een coronaprotocol, gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid. Dit protocol is voortdurend in ontwikkeling en nu tussentijds aangevuld en geactualiseerd om het voor iedereen binnen vv Gemert zo duidelijk mogelijk te maken.

Oproep aan alle actieve leden: lees dit protocol goed door!

Trainingen:

• Besloten is dat tot nader order geen gebruik gemaakt kan worden van de kleedlokalen. Ook niet voor het droog neerleggen van de kleding.
  • Er mag wel gebruik gemaakt worden van de toiletten bij de kleedaccommodatie.
  • Trainingsmaterialen zoals hesjes en hoedjes zijn gewoon beschikbaar. Graag zo beperkt mogelijk gebruik maken van hesjes, omdat deze na iedere training uitgewassen dienen te worden, waardoor er anders te weinig beschikbaar zijn voor andere teams.
  • De ruimte bij de terreinmeesters graag zo min mogelijk betreden en in ieder geval de 1,5 m regel in acht nemen. Hier zijn max. 3 personen toegestaan.
  • Iedereen tot 27 jaar mag in groepsverband trainen.
  • Senioren 27 jaar of ouder mogen trainen in groepjes van 4 waarbij de 1,5m in acht moet worden genomen en een ruime afstand tot de andere groepjes. Zorg dat de samenstelling van de groepjes zoveel mogelijk vast staat en dat duidelijk zichtbaar is welke spelers tot welk groepje behoort. Verder zijn spelvormen waarbij het aannemelijk is dat er contact gemaakt wordt tussen de spelers niet toegestaan.

Wedstrijden:

• Vanwege de aangescherpte maatregelen zijn er voorlopig geen wedstrijden tegen tegenstanders anders dan die van de eigen vereniging toegestaan. Jeugd en senioren tot 27 jaar mogen onderlinge wedstrijden spelen.

Scheidsrechters:

• Aan scheidsrechters het verzoek om zelf de vlaggen na afloop van de wedstrijd te ontsmetten. Ontsmettingsmiddel zal door vv Gemert beschikbaar worden gesteld.

Gebruik van mondkapjes:

• Wanneer je met personen uit meerdere huishoudens plaatsneemt in één auto is het dringende advies om een mondkapje te dragen.
  • Voor het vervoer in een bus/touringcar geldt de verplichting van het dragen van een niet-medisch mondkapje voor reizigers van 13 jaar en ouder.
  • Bij het betreden van de gang naar de kleedlokalen, medische ruimte en lokaal van de terreinmeesters zijn mondkapjes verplicht.

Kantine:

• De kantine is tot nader bericht gesloten.

Toeschouwers:

• De accommodatie van vv Gemert is tijdelijk niet toegankelijk voor toeschouwers bij zowel wedstrijden als trainingen (jeugd en senioren).

Wat indien iemand corona gerelateerde klachten heeft?

Voor iedereen geldt:

• Blijf thuis bij verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, verhoging tot 38 graden of koorts, of bij plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping).
  • Blijf ook thuis indien een huisgenoot bovenstaande klachten heeft.
  • Maak bij klachten ook direct een afspraak voor een coronatest.
  • Breng de trainer/leider op de hoogte, hij/zij zal dit dan direct verder communiceren met de coronacoördinator binnen de vereniging. (Voor gegevens aangaande de coronacoördinator zie site.)
  • Mijd sociaal contact. U kunt ook geen bezoek ontvangen of op bezoek gaan en ook geen boodschappen doen. Bel alleen met de huisarts als de klachten verergeren (meer dan 38 graden koorts en moeite met ademhalen) en u medische hulp nodig heeft.
  • Als u zich beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten heeft gehad, bent u genezen. Dan kunt u anderen niet meer besmetten.
  • Teams waarin een speler, speelster en/of staflid klachten heeft, mogen blijven trainen en wedstrijden spelen met uitzondering van de persoon in kwestie. Het is aan eenieder om zelf te bepalen om dit wel of niet te doen. Dit zal te allen tijden worden gerespecteerd.
  • Als iemand van de vereniging positief wordt getest op het coronavirus, dan gelden de op dat moment geldende richtlijnen vanuit de overheid. Dit betekent dat deze persoon thuisblijft en de richtlijnen volgt die de GGD hem/haar oplegt. De GGD verzorgt het bron- en contactonderzoek. Wanneer de GGD het advies geeft om in quarantaine te gaan is het dringende advies dit ook op te volgen. Gedurende de opgelegde quarantaineperiode neem je vanzelfsprekend ook niet deel aan trainingen en wedstrijden.

Samen gaan we proberen om het vervolg van het seizoen zo goed mogelijk vorm te geven. Dat zal van ons allemaal de nodige creativiteit en flexibiliteit vergen, maar in mei en juni hebben we laten zien dat het ongetwijfeld goed gaat komen. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen de richtlijnen, zowel vanuit overheid/RIVM als bij de club, altijd veranderen, maar dan laten we dat meteen via de bekende mediakanalen aan jullie weten.

Namens bestuur en teamleiders bij voorbaat dank voor jullie medewerking.