DE DAMESAFDELING

Voetbalvereniging Gemert heeft momenteel twee seniorenteams – dames 1 en 2 – en drie meisjesteams. Daarnaast speelt een flink aantal meisjes samen met de jongens.

De historie van het vrouwenvoetbal bij vv Gemert gaat terug tot 1971. Per 1 augustus van dat jaar gingen 22 speelsters die eerder onder de naam Ravoc uitkwamen verder onder de vlag van vv Gemert. De damesafdeling hield een eigen bestuur en had inspraak in het algemeen bestuur. Hiermee was het damesvoetbal in Gemert officieel erkend.

In de jaren zeventig werden prima prestaties geboekt. Jarenlang draaide het eerste damesteam mee in de top van de hoofdklasse, met mooie duels met verenigingen als Braakhuizen, HVV, ODC, HVCH en Best Vooruit. Kort na de oprichting kon zelfs al een kampioenschap worden bijgeschreven. Doelsaldo: 83 voor en 6 tegen.

Een eerste verval trad op in 1980-1981, toen de dames degradeerden uit de hoofdklasse. Er werd tot verjonging besloten en dat pakte goed uit. De damesafdeling werd zelfs uitgebreid met een tweede team, dat in 1984-1985 een kampioenschap wist te behalen.

Er kwam ook een meisjesteam, onder de uitstekende begeleiding van Henk en Greta de Groot in intensieve samenwerking met Nico Slaats. Ook dit team werd regelmatig kampioen, zoals in 1975, 1977, 1979 en 1981.

Zoals in elke vereniging wisselden grote successen en droevige tijden elkaar af. Een bijzonder verdrietige gebeurtenis bij vv Gemert was de ziekte van Greta de Groot, een van de drijvende krachten achter het damesvoetbal. Na het overlijden van Greta op 17 juli 1987 stortte de damesafdeling in.

Op 23 januari 1989 werd een nieuwe start gemaakt, onder leiding van Theo Smits. Sindsdien is het vrouwenvoetbal niet meer weg te denken bij de zwartwitten. Veel dank is de afdeling verschuldigd aan Berdy Kluijtmans en haar dochter Carola van Wanrooij, die jarenlang de kar trokken bij de vereniging.

Op dit moment wordt uit alle macht geprobeerd om het damesvoetbal een prominentere positie te geven binnen de club. Het is een van de speerpunten in het beleidsplan van het bestuur: het dames- en meisjesvoetbal maximaal faciliteren en kansen bieden, zodat de afdeling groeit en sterker wordt. Wil je je aanmelden, of wil je meer informatie over het meisjes- en damesvoetbal: neem dan contact op met Frans van Lierop: coordinatordamesvoetbal@vvgemert.nl

#VVGEMERT