Koude douche Gemert tegen Nuenen

27 januari 2019

Gemert heeft in de derby tegen Nuenen een fikse nederlaag geïncasseerd. De zwartwitten verloren met 2-4; duur puntverlies in de strijd om de topposities in de hoofdklasse B.

Gemert had bij winst de koppositie overgenomen van Halsteren, maar  het  mocht niet zo zijn. Over negentig minuten bezien kon niemand iets afdingen op de drie punten voor de Nuenenaren. Voor rust sloeg de weegschaal nog niet uit, na rust ging de ploeg van oud-international Jan Poortvliet uitstekend om met de geboden ruimte.

Gemert startte met Justin Houwers op de linksbackpositie. Verder was de formatie ongewijzigd ten opzichte van vorige week. Dat het geen eenvoudige middag zou worden, werd al direct na de aftrap duidelijk. Nuenen speelde met het mes tussen de tanden en eiste de eerste minuten voor zich op. Er was meteen sprake van een leuke derbysfeer.

Langzaam maar zeker kwam Gemert beter in zijn spel. Dat leidde in de 29e minuut tot de voorsprong. Een prachtige Gemertse aanval over rechts belandde via Ralf Kemper bij Thijs van Pol, die van dichtbij raak prikte.

Met de 1-0 als ruggensteun had Gemert controle in de wedstrijd. De gelijkmaker in de 38e minuut kwam ook een beetje uit de lucht vallen. De Gemertse defensie weifelde even, maar het was een prima goal van de groenwitten, met Jamey Raas het eindstation. Gemert had daarna nog een paar mogelijkheden, maar de Nuenense doelman Jeroen  Keeris stond op zijn post.

In de rust lagen alle opties nog op tafel. De tweede helft vertoonde het verwachte spelbeeld: Gemert probeerde aan te dringen, Nuenen plooide terug en loerde op de tegenstoot. De ploeg had zijn huiswerk goed gedaan. Tegen de productieve voorhoede van Gemert speelden de Nuenenaren defensief zeer compact. Ze gaven zelf nauwelijks ruimte weg en profiteerden optimaal van de gaten die aan Gemertse zijde vielen. De 1-2 had zich al aangediend (bal op de paal) en kwam uiteindelijk op naam van Wouter Peters, die in de 68e minuut knap raak kopte.

Voor Gemert het sein om nog offensiever te gaan spelen. Kees Brugmans werd vervangen door Jasper Lalisang om extra aanvallende power te creëren. Maar de echte finesse was er zondagmiddag niet. Kansen waren daardoor spaarzaam. En zoals gezegd: Nuenen ging zeer efficiënt om met de ruimtes. Jamey Raas maakte in de 73e minuut al counterend zijn tweede van de middag (1-3) en Reva Kreekels gooide het duel in de 87e minuut in het slot: 1-4.

Dat Thijs van Pol in de slotminuten nog een keer tegenscoorde, zijn achttiende van het seizoen, was slechts interessant voor de statistici. De spits profiteerde van een fout van de doelman die -hevig belaagd – de bal liet vallen: 2-4.

Zo leden de zwartwitten de vierde nederlaag van het seizoen. De ploeg zal de teleurstelling evenwel snel achter zich moeten laten, want komende zondag wacht een nieuwe topper in de hoofdklasse B. Dan gaat de equipe van Reinald Boeren op bezoek bij Groene Ster. Dat is de nummer vier van de ranglijst maar op papier nog altijd de ploeg met de minste verliespunten en een van de belangrijkste kandidaten voor de titel.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans (75. Lalisang), Jacobs, Houwers, Habraken, Den Dekker, Brouwers, Kemper, Van Pol, Vereijken.

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.